Ciderazijn wordt gemaakt door appels te laten fermenteren. Fermenteren is een proces waarbij de suikers in voedsel worden afgebroken door bacteriën en enzymen.
In het eerste stadium worden de suikers in de appels omgezet in alcohol en bij verdere fermentatie ontstaat azijn.
Op zich zou ciderazijn ook van andere vruchten kunnen worden gemaakt, maar doorgaans worden appels gebruikt. Ciderazijn gemaakt van peren wordt bijvoorbeeld perenazijn genoemd.
SimonV