Is 5% alcohol een standaardglas (biertje) of is dit 4% ? Dus met een biertje van 4% mag ik dubbel zoveel drinken?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Dranken
1.3K

Het beste antwoord

Het percentage slaat op de hoeveelheid (het volume) pure alcohol in een drankje. Voor pils is dat 5%/. Met de standaardhoeveelheid van 25 cl. is dat dus 1.25 cl. pure alcohol. Als je ieder drankje in zijn eigen glas doet, bijvoorbeeld 3,5 cl. voor sterke drank en 5 cl. voor versterkte wijnen, zit in ieder glas dus ongeveer evenveel alcohol.

Als je een biertje hebt gevonden met 4% alcohol 'mag' je dus niet dubbel zoveel drinken, maar slechts ietsje meer. Met een biertje van 2,5% mag je dubbel zoveel drinken.

Overigens: ook 1 biertje is in het verkeer al gevaarlijk. Dus ik hoop dat je niet gaat zitten rekenen om een extra biertje te kunnen nemen in het verkeer. Er is niets dommer dan dat. Als je omwille van iets anders maximaal 1 standaardglas mag drinken, dan mag je er dus inderdaad 2 van 2,5%.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
duidelijk antwoord
ik vrees dat een biertje van 2.5 % niet bestaat, maar wel een van 4% (gemengd met fruit). Is het zo dat 1 biertje van 4 % gelijk staat aan 0,70 standaardglas of meer/minder???
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Grolsch heeft een tijd (misschien nog steeds) een biertje gehad met 2,5% alcohol, met citroen en perzik-smaak. Inderdaad staat een biertje van 25 cl. met 4% volume-alcohol gelijk aan 0,8 standaardglas. Bij 5 biertjes van 4% heb je dus net zoveel op als bij 4 normale biertjes.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik experimenteer niet met rijden/wel rijden, maar wens gewoon het te weten om tegen mijn vrienden of zo te zeggen. http://www.apporte.nl/index.html Ik heb op bovenstaande site hetvolgende ingegeven:
Bier, 4, 250cc, 4%
en
Mix of andere drank, 4, 20cc,17 % Geslacht: man, Gewicht: 90, Uur + min: 1
30 En dan op "ff blazen" geklikt, en wat blijkt: men mag nog rijden ????? Na 8 drankjes (opgedronken in een tijdsspanne van 1u30 min) . Klopt die berekening wel of heeft het met het gewicht te maken dat ik heb ingegeven?????
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@vandaag er bestaat zeker bier met maar 2,5%
http://nl.wikipedia.org/wiki/Evenementenbier evenementenbier oftewel festivalbier, ook bestaat er light bier met 4%
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Daar klopt geen steek van in ieder geval. De lever van een gemiddeld persoon heeft tussen de 1 en 1,5 uur nodig voor het afbreken van de hoeveelheid alcohol in één standaardglas. Die tijd gaat in vanaf je eerste slok. Als je drie uur gaat drinken, en je tikt 5 standaardglazen weg, dan heb je als je op staat dus tussen de 2 en 3 glazen in je bloed. Voor een man van 90 kilo is dat vermoedelijk nog niet teveel, maar wel als je een puntenrijbewijs hebt. Geen risico nemen is het belangrijkst!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maarjah of je dit 2,5% bier wel echt bier kan noemen blijft maar nog de vraag :P ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@piedie
dus die berekening op de website klopt helemaal niet, ook niet voor een man van 90 kg? Ik dacht dat gewicht veel te maken had met het aantal biertjes dat je mocht drinken. Mag iemand van 90 kg dubbel zoveel drinken als iemand van 50 kg?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, absoluut niet. Het heeft te maken met je bloedvolume. Grotere mensen (zwaarder, gespierder) en mannen hebben een groter bloedvolume (meer bloed dan iemand anders). Verhoudingsgewijs zit er dus minder alcohol. Voorbeeld: een grote man van 90 kilo en een meisje van 50 drinken allebei drie bier. Het meisje heeft meer alcohol per liter bloed in haar bloed - en dus meer effecten van de alcohol. Maar een rechte lijn is dat niet, omdat de verschillen niet zo groot zijn. Het is niet zo dat iemand van 100 kilo zes liter bloed heeft en iemand van 50 maar drie, bovendien zijn er andere factoren. Als je het zelf zou willen uitrekenen: het maximale promillage voor iemand met een gewoon rijbewijs is 0,5, oftewel een halve gram pure alcohol per liter bloed. Een gemiddeld mens heeft een bloedvolume van een litertje of vijf. Van die berekening klopt dus geen ene donder. Echt bij lange na niet. En ik benadruk graag nogmaals dat je het beste helemaal niet kan drinken als je moet rijden. ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dus laten we mijn voorbeeld terugnemen:
Bier, 4, 250cc, 4%
en
Mix of andere drank, 4, 20cc,17 % Geslacht: man, Gewicht: 90, Uur + min: 1
30 Wat is dan het juiste antwoord? Stel dat iemand op 1u30 bovenstaande hoeveelheid drinkt, hoelang moet hij na die 1u30 wachten alvorens hij terug met wagen mag rijden??
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@pedie: je krijgt al zeker de status "beste antwoord" voor mijn vraag : )
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit op internet gevonden:
Bereken zelf hoeveel u kan drinken:
Om voor uzelf te berekenen hoe snel u een portie alcohol kan metaboliseren kan u met de volgende rekenregel werken: 150 mg/kg.uur X uw gewicht /1000 = het aantal gram alcohol dat u per uur kan verzetten. Voor persoon van 70 kg = 10,5 gram alcohol /uur
Een persoon van 70 kg kan dus (theoretisch) 10,5 gram alcohol per uur "verzetten". Het alcoholgehalte van diverse dranken kan u opzoeken in onderstaande tabel. Dit wil dus zeggen dat iemand van 90 kg per uur 3 biertjes mag drinken, dus op 2 uur 6 biertjes? http://www.gezondheid.be/index.cfm?fuseaction=art&art_id=4061 Dan klopt de alcohol berekenaar wel???
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, dat klopt niet. Als een persoon van 70 kg 10,5 gram per uur kan verwerken is dat niet 6 biertjes in twee uur. In een biertje (standaardglas, 25 cl, 5%) zit ongeveer 10 gram alcohol. Hij kan er dus 1 per uur verzetten. Omdat het ook nog ongeveer een half uur duurt voordat je lichaam de alcohol helemaal heeft opgenomen, spreken we van anderhalf uur. Je hebt in de tabel gekeken naar de waarden per 100 ml. Overigens zit ik te kijken naar de som, maar 4x 20cc 17% klopt niet. Dat zijn wel hele kleine glaasjes. Als je een baco drinkt bv is dat gewoon een standaardglas van riond de 10 gram pure alcohol.