Staat het woord club in 'club sandwich' nog ergens voor?

Ik vraag me dit al een tijdje af eigenlijk en werd tijdens de lunch weer getriggerd. Staat het woord club in club sandwich ergens voor? En moet het dan eigenlijk geen CLUB sandwich zijn? Net als een BLT (bacon, lettuce and tomato).

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
19.2K
Annswers
5 jaar geleden
leuke vraag!
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
C hicken
L ettuce
U nder
B acon

Het beste antwoord

De club sandwich zou zijn naam te danken hebben aan het feit dat deze opgestapelde boterham in bijna elke club en resort in Amerika op de menukaart stond. Volgens de meeste theorieën komt deze lekkere lunch en daarmee de naam echter uit de exclusieve goktent Saratoga Club House in Saratoga Springs, New York. Zo rond 1894.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Ja, voor het Amerikaans-Engelse woord voor een sociëteit: club.

De club sandwich zou zijn naam te danken hebben aan het feit dat deze opgestapelde boterham in bijna elke club en resort in Amerika op de menukaart stond. Volgens de meeste theorieën komt deze lekkere lunch en daarmee de naam echter uit de exclusieve goktent Saratoga Club House in Saratoga Springs, New York. Zo rond 1894. Een stadje dat overigens ook aan de bakermat van de chips stond (1953).

Anderen beweren dat er eens een man nogal aangeschoten van zijn ‘club’ terugkwam en een sandwich maakte met alle ingrediënten die nog in de koelkast lagen. Maar dat verhaal is nooit bewezen.
Amadea
5 jaar geleden
Nee, de letters van "club" staan niet voor bepaalde ingrediënten.

Volgens deze website https://en.wikipedia.org/wiki/Club_sandwich werd de eerste club sandwich mogelijk geserveerd in de Union Club of New York City. De sandwich kan echter ook zijn oorsprong hebben gehad in een exclusieve New Yorkse gokclub eind 19e eeuw, zo is verder op die website vermeld.
5 jaar geleden
De sandwich is bedacht door een Brit; John Montagu, de vierde Earl of Sandwich, die een berucht drinker en gokker was. Hij was het die zijn kaartspel niet wilde onderbreken en zich in 1762 mondgerechte hapjes liet serveren tussen 2 sneetjes toast, zodat zijn speelkaarten niet vettig werden.

Het woord 'Club' staat voor een sociëteit, in dit geval het beroemde Saragota Clubhouse ' in New York.... een exclusief gokhuis alleen voor heren.
De man die 's avonds laat na afloop aangeschoten thuis kwam uit deze club, had trek in eten en stapelde alles wat hij in zijn koelkast vond tussen sneden toast. Dit waren o.a. plakken kippenborst, spek, tomaten, sla en mayonaise. De volgende dag vertelde hij iedereen in zijn club hoe lekker hij gegeten had en vanaf toen stond de 'Club Sandwich ' daar op de menukaart. Wie hij was is niet bekend. Zijn naam is helaas nergens opgeschreven.
amc
5 jaar geleden
Club staat wel degelijk ergens voor in Club Sandwich ; Chicken Lettuce Under Bacon
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
LeonardN
5 jaar geleden
-Dat is een broodjeaapverhaal https://www.thedailymeal.com/eat/club-sandwich-not-chicken-lettuce-under-tomato