Dat kan. Het verschil tussen gewone friet en ovenfriet is dat ovenfriet in de fabriek voorzien is van een laag vet. Zou dat niet gebeuren, dan wil de friet niet goed bakken in de oven. Als je ovenfriet in de frituurpan gooit, smelt het vet er gewoon vanaf en mengt het met de frituurolie. De friet wordt prima, maar je frituurolie is daarna wel gemengd met andere vetten.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Het kan wel maar is niet aan te raden als jouw gezondheid je lief is en je die belangrijk vindt. Ovenfriet bevat namelijk suiker en indien je ovenfriet in de frituurolie bakt, dan gaan zich veel schadelijke stoffen vormen door de hogere concentratie suiker die in ovenfriet zit. De suiker in frituurvet zorgt voor de vorming van Acrylamide.
Acrylamide krijg je altijd wel binnen bij het bruinbakken van zetmeelrijke producten, maar vanwege de grotere hoeveelheid suiker kan je onnodig veel van deze schadelijke stof binnen krijgen.
Een enkele keer kan geen kwaad, maar maak er geen gewoonte van.
amc