Ik heb misschien een hapje bedorven brood gegeten. Kan dit kwaad?

Hallo. Ik was vandaag bij iemand op bezoek en kreeg een bruine boterham. Er zaten witte vlekjes op. Ik heb het grootste deel niet opgegeten maar ik heb er volgens mij wel per ongeluk een hapje van genomen. Is dit heel gevaarlijk of niet?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
12.2K

Antwoorden (2)

"Groene of zwarte broodschimmel bederft het brood, maar is niet gevaarlijk. Hij kan niet in de mens groeien en dit soort schimmel geeft geen mycotoxines af (stoffen die voedselvergiftiging of andere ziektes veroorzaken), dus zijn er geen nadelige effecten van te verwachten als je ongemerkt een hap beschimmeld brood hebt genomen."

Toegevoegd na 38 seconden:
Enkel in grote hoeveelheden is dit schadelijk, maar dat is bij jou niet het geval.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Nee, maar het is goed dat je niet meer gegeten hebt. Het ergste wat voor zover ik weet kan gebeuren is dat je gaat overgeven. Ik betwijfel of je met één hapje dat risico loopt.

Toegevoegd na 12 minuten:
De meeste schimmels kunnen we gewoon eten zonder dat we er ziek van worden. Sommige schimmels worden juist bewust gekweekt omdat we ze lekker vinden, denk bijvoorbeeld maar aan blauwschimmel kaas.

Maar zoals altijd zijn er uitzonderingen. Voor brood is dat de fusariumschimmel die een gifstof afscheidt waarvan je op langere termijn ziek kan worden. Aan de buitenkant kan je niet zien of het een schadelijke schimmel is of niet. Het is dus het beste om beschimmeld brood gewoon weg te gooien.

Wanneer je toch per ongeluk een keer beschimmeld brood eet en het was de fusariumschimmel, is er niets aan de hand. Pas wanneer je vaak brood met een schadelijk schimmel eet wordt je ziek.
https://willemwever.kro-ncrv.nl/vraag_antwoord/eten-en-drinken/wat-gebeurt-er-als-je-brood-met-schimmel-opeet