Waarom kan ik geen cupcakes bakken met een Tefal Elektrische Oven ?

Hoi, ik heb een elektrische oven van Tefal maar als ik cupcakes bak (met de mix van dr oetker) dan word de bovenkant hard, maar in het midden is het nog 'zacht' , dus net alsof alleen de bovenkant is gebakken en de onderkant niet, hoe komt dat ? En ik doe precies wat er op de verpakking staat, dus 50 ml water enz.

Toegevoegd na 1 uur:
Deze is het :

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.5K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Kun je meer over die over vertellen? TEFAL heeft veel electrische oventjes die alleen van boven verhitten en waarvan de deur niet geheel afsluit (bovenaan en onderaan een forse kier).
Of is het een circulatie-oven, een hetelucht-oven of zoiets?
HeerVoldemort
10 jaar geleden
Ik neem aan dat je de grilstand niet hebt gebruikt (Deze stand zorgt ervoor dat alleen de bovenkant gebakken word, en dat wil je niet).
Volgens de handleiding zou een cake moeten lukken op 160 graden. Dan moet je alleen de "ovenstand" gebruiken, gril moet uit, en het rooster moet onderin. Zal met cupcakes ook zo iets zijn denk ik.

Antwoorden (2)

staat er een rooster onder?

als eer een rooster onder staat dan bakt hij beter omdat de onderkant dan heter word.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Een Tefal of vergelijkbare oven is niet geschikt om cakes of dergelijk in de bakken omdat de warmte elementen te dicht op de cake zitten, waarbij de boven en onderkant van de cake snel uitdroogt en hard word.

De buitenkant is dan gebakken terwijl de binnenkant nog zacht is. Als je zou wachten to de binnenkant ook goed is dan zal de buitenkant verbrand zijn omdat het dus te heet geworden is.

Je hebt voor cakes in welke vorm dan ook een hete lucht oven, een gas oven of een circulatie oven nodig, waarbij de hitte elementen of verborgen zijn of een goede afstand hebben van het te bakken object.