Mag je tijdens het keto dieet citroensap met water drinken?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
11K
Ritsuka
6 jaar geleden
Dat moet je vragen aan de arts die dit dieet heeft voorgeschreven.
Citroensap is wel slecht voor je tanden.
Cryofiel
6 jaar geleden
Ik sluit me aan bij Ritsuka. Verder: citroensap met water bevat nauwelijks stoffen die van belang zijn voor de spijsvertering. Dus of je nu wel of niet ketogeen eet, citroensap zal geen invloed hebben.
tinus1969
6 jaar geleden
Dat hangt van de hoeveelheid suiker af.
Cryofiel
6 jaar geleden
O ja, da's waar ook. Sommige mensen hebben het over citroensap maar bedoelen dan een zwaar gezoete variant. Ik ben er eerlijk gezegd van uitgegaan dat vraagstelster het over puur citroensap heeft, aangelengd met water.

Antwoorden (1)

Je mag gewoon citroensap en water drinken tijdens een ketogeen dieet. Je mag dus ook citroensap met water drinken.

De basis van het ketogeen dieet is het "uithongeren" van de hersenen. Dat doe je door zo min mogelijk koolhydraten en eiwitten te eten, en juist extra vet. De hersenen voeden zich in de normale, gezonde situatie met koolhydraten (eigenlijk: met glucose, dat uit koolhydraten wordt gemaakt) - maar die krijgen ze nu dus niet. Met vetten kunnen ze zich niet voeden - dus de hersenen zouden verhongeren.

Om die fatale situatie te voorkomen, gaat de lever aan de slag. Die zet de vetten (die je dus extra moet eten) om in ketonen. Die ketonen gaan via het bloed naar de hersenen, zodat die alnog niet verhongeren.

Tot zover een korte uitleg van de basis van het ketogene dieet.

Met deze uitleg wordt duidelijk waarom citroensap met water gewoon mag. Het bevat erg weinig koolhydraten en eiwitten - zo weinig dat dat geen naam mag hebben vergeleken met wat je via de rest van je voeding binnenkrijgt. Vetten bevat het ook niet, dus die zul je uit de rest van je voeding moeten halen.

Mocht je nou superstreng in de leer zijn, dan kun je ook nog beknibbelen op de kleine hoeveelheid koolhydraten en eiwitten die in jouw citroensap zitten. Maar als je die richting kiest, denk ik dat je beter naar de rest van je voeding kunt kijken dan naar dat citroensap.

Samengevat:
Je mag gewoon citroensap met water blijven drinken. Denk wel aan je gebit, dat wordt er echt door aangetast. En drink het vooral omdat je het lekker vindt; gezondheidsvoordelen (of -nadelen) heeft het niet echt.

Cryofiel