Zijn jodenkoeken een beschermd merk?

Er lijken enkele soorten koeken zo te worden genoemd. Sinds kort worden sommigen ook wel odekoeken genoemd. Maar welke koeken mogen nu zo heten?

een jaar geleden
2.1K
TurfGraver
een jaar geleden
Nee, is geen merk maar type koek.
Ook wel Jodekoek of Odekoek genoemd.
ronron1212
een jaar geleden
https://nl.wikipedia.org/wiki/Jodenkoek

Antwoorden (1)

Het meest waarschijnlijk is dat het recept is bedacht door Joodse bakkers. De oudste beschrijving te vinden in een receptenboek uit 1790.
Eind negentiende eeuw maakten banketbakkers in Amsterdam en Groningen voor het eerst reclame voor ‘Jodekoekjes’. Vanaf 1883 werden er in Alkmaar jodenkoeken gemaakt door bakker Stam, en later door bakker Davelaar. De oorspronkelijk uit Zaandam afkomstige bakker en zakenman Dirk Davelaar wist de ongeveer 10 centimeter grote ronde platte koeken van zandgebak heel populair te maken, niet alleen in Alkmaar maar in ons hele land. Onder de merknaam Davelaar worden ze nog steeds verkocht in kenmerkende ronde blikken, maar tegenwoordig zie je ze vaker in plastic varianten.

Aan het recept is al die tijd weinig veranderd, maar beschermd is dat niet. Omdat er wel E-nummers aan toegevoegd zijn zijn de koeken echter niet koosjer meer.
Amadea
een jaar geleden
Vortexxx
een jaar geleden
Jodenkoeken zijn nooit koosjer geweest nog los van de E-nummers wordt het bereid met boter, en dat is volgens de Joodse spijswet niet één van de koosjere etenswaren.
LeonardN
een jaar geleden
@Vortexxx
Vreemd zover ik het lees is boter koosjer zolang het van een koosjer dier komt. Verder zie ik de zin over E-nummers als een vreemde:
http://www.e-nummers.info/voedingsallergie/koosjer/
Ik zou stellen dat veel E-nummers gewoonweg koosjer zijn. Wellicht dat het artikel doelt op specifieke E-nummers. Hier een betere uitleg mijns inziens:
http://www.koosjerehamvraag.nl/wp-content/uploads/2012/02/NIWJodenkoeken.pdf
worden
alle ongeoorloofde E-nummers opgesomd. E-450, E-500, E-322, E-330, E-331, E-160a… uhuh niet
op de kaart. Maar dan, bij E-471, gaat het alsnog mis. De emulgator kan volgens de kasjroetlijst
niet door de beugel. Dus wie schetste mijn verbazing toen ik diezelfde E-471 tussen de ingrediënten van de speculaasjes van kosjere banketbakker Langerhuize zag staan (wat doet een
emulgator überhaupt in zogenoemd ambachtelijk speculaas van een warme bakker?! – maar
dat terzijde). Wat blijkt? E-471 wordt eigenlijk altijd verkregen uit plantaardige vetten. Maar ....
Vortexxx
een jaar geleden
@LeonardN Ik reageerde meer op Amadea dat de koeken allang niet meer koosjer zijn vanwege de E-nummers, boter wordt ineens koosjer onder Rabbinaal toezicht begrijp ik nu zo hier en daar wat gelezen te hebben over deze materie, maar hoe zou dat Rabbinaal toezicht zijn bij fabrieksmatige processen zoals massaal jodenkoeken maken in Alkmaar en/of Enkhuizen?