Waarom hebben zoveel producten een aardbeiensmaak?

Veel producten met een fruitsmaak bevatten de smaak van aardbei. Denk aan yoghurt, ijs en zelfs condooms!
De gemiddelde Nederlander eet echter vaker een appel, banaan of sinaasappel dan aardbeien. Waarom worden deze smaken dan niet vaker toegepast? (Natuurlijk bestaan er ook soorten vla en ijs met deze smaken, maar die kom je veel minder vaak tegen.)

Heeft het te maken met de exclusiviteit van aardbeien? Denkt de producent: "Aardbeien zijn over het algemeen duurder en seizoensgebonden, dus de consument verlangt er meer naar." Of ligt het aan de zoetigheid en herkenbare smaak van de aardbei? Dan vraag ik me echter weer af waarom fruitsmaken zoals die van kersen (ook zoet en herkenbaar) toch een stuk minder vaak voorkomen in producten.

Ben benieuwd naar jullie visies!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.5K

Het beste antwoord

Wat ik als wetenschappelijk antwoord heb kunnen vinden is dat aardbeien het meest van alle vruchten de aanmaak van speeksel stimuleren. Een droge mond voelt niet prettig, en voor zowel je tanden als je spijsvertering is het goed om voldoende speeksel in de mond te hebben. Bij de gedachte aan een grote sappige aardbei kan het water je al in de mond lopen. Dat geeft een aangename sensatie. Misschien dat daarom vaak door productmakers voor de smaak aardbei gekozen wordt?
Amadea
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

aardbeien zijn al eeuwenlang oa het symbool van de liefde en de lust
op veel schilderijen komt de aardbei ook voor
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De meest voorkomende smaak is vanille, echter niet bij Nederlandse zuivel, wel bij koek en snoep. Ook veel buitenlandse pudding (creme brulee bijv) en taart bevat vanille. Dit is ook makkelijk om te bereiden.

De aardbeiensmaak wordt meestal niet door aardbeien gemaakt, maar chemisch opgewekt. Het is een smaak die mensen van kinds af aan al kennen, kauwgum had vroeger al aardbei-smaak, de eerst drinkyoghurts waren alleen maar aardbei, etc.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Aardbeiensmaak is heel populair, en daarnaast ook heel goedkoop en makkelijk te maken.
Het heeft trouwens erg weinig met aardbeien te maken, het wordt veelal gemaakt van chemicaliën, vaak nog gevaarlijke (heel ongezonde) ook.
Kijk eens naar de #1 op http://www.cracked.com/article/113_6-fake-foods-you-will-wish-you-didnt-have-in-your-kitchen_p2
Dit is Engelstalig, het gaat om de 'aardbeien' producten in Amerika, maar in Nederland is dit vaak hetzelfde.

De reden waarom verse aardbeien minder worden gegeten dan ander fruit lijkt mij omdat ze niet het hele jaar verkrijgbaar zijn, de aardbeien die wél buiten de zomer verkrijgbaar zijn, zijn meestal keihard, zuur en niet te vreten.
Verder zijn ze stervensduur.

Fijn dus voor de fabrikanten van fruityoghurtjes e.d. dat de smaak zo goedkoop na te bootsen is.
Jammer dat onze gezondheid, en dan vooral die van kinderen (want die eten en dinken veel producten met 'aardbeien'smaak) er zo door wordt geschaad.

Lees voor de grap eens de ingrediënten van een aantal producten in de supermarkt. Let dan op alle onderfiniëerbare bestanddelen. (E-nummers, niet nader genoemde aroma's, niet te ontcijferen woorden waarvan god niet eens weet wat het is.)
Er zijn heel veel van dit soort dingen die je meer kapot maken dan voeden, want dat laatste is natuurlijk wat voedsel hoort te doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
omdat de consument dat graag wilt,er is de meeste vraag naar