Hoe worden aardappels geschild en behandeld die je geschild kunt kopen in de supermarkt?

Ik heb 2x zo een zak gekocht maardoe dat niet meer. Het smaakt anders. Zit een soort saaie “karton” smaak aan. Zelfs met stampot maken smaken ze anders. Hoe worden ze geschild in de fabriek en worden zo nog met iets behandeld?
Ik weet bv dat mandarijnen uit blik met chemische middelen worden “ontschild” en witte velletjes worden verwijderd.

https://www.jumbo.com/jumbo-kruimige-aardappelen-800g/60962ZK/

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
5.8K
dudemeister
6 jaar geleden
tip als je puree maakt hoef je ze niet te schillen hoor als je een pureeknijper gebruikt, zo per stuk met schil erdoorheen knijpen. Zoveel lekkerder

Antwoorden (2)

Als je de producenten mag geloven zou je een zeer lekker product moeten krijgen:
Voorgekookte aardappelen worden vrijwel altijd geproduceerd uit de meer vastkokende aardappelsoorten. Na een intensief schilproces waarbij alle onregelmatigheden zijn verwijderd, volgt een intensieve sorteerstap om een volledig schone aardappel te koken en te koelen.Het kook- en koelproces is een zeer delicaat proces, waarbij een hygiënische productieomgeving een vereiste is. Tijdens het koken worden bacteriën gedood en tijdens het koelen mag geen herbesmetting optreden. De apparatuur voor dergelijke lijnen wordt met de grootste zorgvuldigheid ontworpen en gebouwd. Het gekoelde product wordt voorzichtig verpakt.
Het vacuüm verpakte product wordt in de verpakking gekookt of gepasteuriseerd op een temperatuur van 95 tot 98 graden of gesteriliseerd op nog hogere temperaturen. Na deze verwarmingsstap worden de pakketten gekoeld tot een temperatuur van enkele graden boven nul. Het aardappelproduct is nu één tot twee maanden houdbaar product geworden.Vaak worden voorgekookte of gepasteuriseerde aardappelen tijdens het verpakken voorzien van kruiden, een gratin of groenten voor een extra smakelijk gerecht.
fremar
6 jaar geleden
ronron1212
6 jaar geleden
Niet alle geschilde aardappelen zijn voor gekookt.
De aardappels worden over het algemeen grondig gewassen als ze in de fabriek aankomen. Het ligt er vaak aan in welke mate ze vervuild zijn...kleigrond heeft een ander aanpak dan zandgrond. Meestal is grond met water afsproeien voldoende maar er kan ook in trommels met borstels erin gewassen worden.
Voor heel schone aardappelen, die voor gesneden producten gebruikt worden of voor aardappelen die in de schil gegeten worden wordt vaak onder hoge druk gereinigd. De aardappels liggen dan in een bak met water en vanuit koppen in de zijkanten van de wand wordt water onder zeer hoge druk op de aardappels gespoten.

Zijn ze nu goed schoon, dan komen ze in een draaiende trommel met geperforeerde wand om geschild te worden. Door de wrijving van de aardappels onderling én de geperforeerde wand, wordt de schil verwijderd en wordt dan ook door perforaties in de wand weer afgevoerd. Soms kan ook gekozen worden door de fabrikant om ze te schillen onder stoom. Daarbij komt onverzadigde stoom op de aardappels waardoor de schil loslaat. In een trommel wordt de schil dan verwijderd.

Na het schillen komen ze weer in een borstelmachine om zo ontpit te worden. Om resten van het schillen te verwijderen en het zetmeel dat door de beschadigde cellen is gaan plakken eveneens weg te spoelen, worden ze nogmaals gewassen. De aardappels zullen dan ook niet meer zo plakken. Ook na het snijden komt weer zetmeel vrij, maar doordat ze verder in water vervoerd worden zal dit meteen weer afgespoeld worden.

Hierna worden ze vaak enkele minuten geblancheerd om het kiemgetal te vertragen, de bewerkingstijd voor de consument te verkorten én de enzymen te inactiveren.
De geschilde/ bewerkte aardappelen worden dan verpakt in dichte plastic zakken met een beschermde atmosfeer. De gas samenstelling zal meestal bestaan uit een verlaagd zuurstof- en verhoogd koolstofdioxidegehalte. Zuurstof is namelijk lekker voor micro organismen zoals bacteriën, om te kunnen groeien. Ook kan gekozen worden voor vacumeren, dus luchtdicht verpakken.

Wellicht is er dan toch een klein smaakverschil te proeven doordat ze langere tijd in het plastic zitten, omhuld met het gasmengsel. Plastic proef je namelijk ook na langere tijd, dat is althans mijn ervaring. Ook kan wellicht het wegspoelen van zetmeel een verschil in smaak veroorzaken.Er worden namelijk verder geen stoffen aan toegevoegd om te conserveren of iets dergelijks.
amc