Hoe moet ik verse champions invriezen ?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
34.9K
Amadea
6 jaar geleden
Niet. Dat levert namelijk niets eetbaars meer op.

Antwoorden (3)

Door ze eerst te bakken of te koken.

http://www.smulweb.nl/recepten/1451003/Champignons-invriezen

Bereidingswijze
- Snij de champignons in plakjes en bak ze ongeveer 1 minuut rondom aan. (Je kunt ze ook in kokend water blancheren)
- Laat ze goed uitlekken op keukenpapier of een schone theedoek.
- Spreid ze daarna uit op een rooster of bakplaat en vries ze in.
- Daarna doe je ze los in een diepvriesdoos.
- Omdat ze dan los van elkaar zijn kun je makkelijk elke keer eruit halen wat je nodig hebt.
- Als je ze gebruikt , niet van te voren ontdooien maar doe ze bevroren in de pan (gebruiken als verse champignons)
6 jaar geleden
Champignons kan je rauw invriezen.
Schoon borstelen, in plakjes snijden en invriezen in diepvriesdoos of in portiezakjes.
Bij het ontdooien komt veel vocht vrij, niet weggooien hoor, hier zit veel smaak in dus in de pan erbij doen. Ze zijn ongeveer drie maanden houdbaar en je kunt het gebruiken voor bv eenpansgerechten, pizza's en pastasaus.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Was de champignons niet, maar veeg ze evtl. wat schoon met een stuk keukenpapier of borsteltje.

Je kunt ze het beste voorbewerkt invriezen en niet rauw. De smaak en textuur blijven zo beter behouden omdat we meestal geen shockvriezer hebben die snel op heel koude temperatuur kan invriezen. Heb je die wel, dan kan het ook met rauwe schijfjes.

Het beste snijd je ze vers in plakjes en bak je ze kort (1 minuutje) rondom even aan.
Je kunt ze uiteraard ook even in kokend water blancheren.
Spreid ze uit op een schone theedoek of keukenpapier om uit te lekken en verspreid ze dan op een bakplaat of rooster zodat ze los van elkaar ingevroren kunnen worden.
Schuif ze dan zo in de vriezer om in te vriezen.
Doe ze daarna los in een vriezerdoos of zip-lock diepvrieszak zodat je er uit kan strooien zoveel je nodig hebt en de rest weer terug kan doen in de vriezer. Dit gaat makkelijker bij los ingevroren champignons dan bij aan elkaar geplakte samen ingevroren exemplaren.

Ontdooi ze vervolgens niet als je ze nodig hebt, maar voeg ze bevroren toe aan een warm gerecht of in een koekenpan, net als verse champignons.
amc