Hoe eet je nou eigenlijk een pasteitje?

Je weet wel, zo'n gevuld pasteitje met ragout. Als je het serveerd doe je het altijd netjes in het 'bakje' maar zodra je hem begint te eten dan 'moet' je hem wel kapot snijden, wil je hem normaal kunnen eten. Het ziet er dus eigenlijk totaal niet smakelijk meer uit. Ik vraag me af hoe je nou 'netjes' (in een restaurant) een gevuld pasteitje kan eten.

(Ik vroeg me dit af omdat ik nu een pasteitje eet)

Picture for question
6.6K
Erna55
6 jaar geleden
Je eet hem gewoon met mes en vork.
Hij valt dan een beetje uit elkaar, maar daar wordt hij niet onsmakelijk van.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
naar mijn idee zit er vaak veel te veel ragout in de bakjes. waardoor je het ook niet netjes kunt eten!
als er wat minder in zat, zou het niet zo zacht worden en kun je het beter eten, met een kleine mes en vork.
Amadea
6 jaar geleden
Volgens mij is het belangrijkst dat het mes goed scherp is. Want met een bot mes druk je het bakje in elkaar.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
dat is ook waar!

Het beste antwoord

Dat je zo'n ding niet normaal kunt opeten hoort erbij, netzo als met een Bosche Bol.
Wanneer je weet wat de beste manier is, vatten sommige mensen dat ook op als goede manieren en 'weten hoe het hoort'.
Met je vork breek je het bakje in hapgrote delen. Om te beginnen door je vork dwars op de rand te zetten en naar beneden te drukken (alsof je een taart aansnijdt). Daarna zorg je dat er bij elke hap ook wat ragout meekomt.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ik eet het gewoon met de kleine vork en mes die daarvoor gedekt zijn en als buitenste bestek klaar ligt naast het bord ( als er meerdere bestekdelen liggen voor meerdere gangen) Het voorgerecht is altijd het eerste bestek dat aan de buitenkant ligt.
Als het goed is ligt er dus gewoon een klein mes en vork klaar, als het voorgerecht een pasteitje is.

Ik snijd het bakje door en snijd hiervan een stukje af, schuif het samen met wat ragout op het vorkje en eet het samen op. Ik eet dus altijd bij zoiets met de vork in de linkerhand en het mes rechts, omdat ik rechtshandig ben en beter rechts kracht kan zetten bij het snijden. Er zal ook zo gedekt zijn, omdat er vanuit gegaan wordt dat de mensen rechtshandig zijn.

Vroeger moest men rechts zijn en het schrijven werd dan ook gedwongen om met de rechterhand te doen....linkshandig was 'not done' en daarom moest men volgens de etiquette ook met de vork links en het mes rechts eten. Daarom wordt bij elk restaurant ook het bestek op die manier neergelegd.
Zelf weet ik niet beter en heb het me zo aangeleerd zoals het hoort, dan hoef je je nooit opgelaten te voelen als je een officieel diner hebt.
Is het een gewoon etentje met vrienden /familie en het komt er niet op aan, dan kan je uiteraard zo eten als je je het prettigst voelt, als je het maar netjes doet ;-)
amc