Is Halalkip hetzelde als plofkip?

Afgezien van de slachtwijze vraag ik mij af of een halalkip net zo ongezond is als een plofkip.
Het etiket ""biologisch"" ontbreekt en de prijzen bij een Isl. slager zijn nog lager dan bij de supermarkten..

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
10.2K

Het beste antwoord

Nee, want bij plofkippen is het zo wanneer ze zijn geboren, worden ze slecht behandeld en er wordt een bepaalde voedsel gegeven, zodat de kippen snel gaan groeien.

Bij het halal slachten worden ze net zo goed/slecht ( hangt van de boer af) behandeld als bij een huidige boerderij.

kortom halal slachten is ritueel slachten en
plofkippen zijn wanneer ze geboren worden, worden ze vetgemest zodat ze letterlijk daar de schappen kunnen.

Toegevoegd na 1 minuut:
naar de schappen*
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Halal heeft met de manier van slachten te maken, niet met de manier waarop de kip is groot geworden
De halalkip kan dus even goed een plofkip als een biokip zijn. En wat de prijs betreft, dat gaat er ook om hoeveel de verkoper wilt verdienen aan een kip
anneliez
11 jaar geleden
Binnen de islam gelden verschillende voorschriften voor het slachten van dieren voor consumptie. Alleen als aan deze voorwaarden wordt voldaan is het vlees rein (halal) voor consumptie. De belangrijkste voorwaarden zijn:de slachter moet een moslim zijn die bekwaam is in het slachten;de slachtplaats moet rein zijn;de slachter moet zorg dragen voor het comfort van het dier; het slachtmes mag bijvoorbeeld niet zichtbaar zijn voor het dier of in de nabijheid van het dier geslepen worden; het slachten mag niet door andere dieren gezien worden;het dier wordt met de kop in de richting van de qibla (Mekka) geplaatst;voordat een dier geslacht wordt, spreekt de slachter de woorden Bismillah, Allahoe Akbar (in naam van God, God is de grootste) uit, waarmee hij zijn dankbaarheid en respect uit voor God die, volgens de islam, in het voedsel voorziet;zonder of met verdoving worden in één beweging de halsslagader en de luchtpijp doorgesneden.[1]Er zijn twee varianten van islamitische slacht: dhabh, doorsnijden van de keel (bij kleinvee/gevogelte en rundvee); en nahr, doorsnijden van de halsslagaders aan de basis van de nek (dromedarissen en rundvee). Over de toepassing van deze varianten bestaat geen eenheid van opvatting onder islamitische geleerden.

De omstandigheden waarin een dier gefokt werd, de kwaliteit van het voedsel en het onderdak dat het kreeg, evenals de wijze van transport en de afstand waarover dit verantwoord gebeuren kan spelen ook een rol bij de beoordeling of het vlees halal is. Dierenwelzijn is, volgens de islam, een belangrijke verantwoordelijkheid (khalifa) die God de mens toevertrouwde.

Kortom. De wijze waarop de dieren behandeld worden verschilt wel degelijk van de reguliere methodes. De dieren die niet goed zijn behandeld in hun leven zijn volgens de Islamtische manier dus niet halal. Diervriendelijkheid staat voorop bij halalslachten. Al houden sommige slachthuizen daar misschien niet rekening mee. Maar volgens de Islamtische leer moet het dier goed geleefd hebben en gezond zijn.

Hieronder een video waarin het haarfijn uitgelegd wordt.

[url] http://www.youtube.com/watch?v=quhVxLUwiBw[\url]
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Halalvlees komt in Nederland in de praktijk bijna altijd gewoon uit de bioindustrie, biologisch halalvlees hebben we hier niet, op één klein initief na. Ik heb geen specifieke informatie over kip, maar je kan er denk ik vanuit gaan dat als je halalkip koopt, dit inderdaad gewoon plofkip is.

Volgens een onderzoek van Dier&Recht uit 2010: "De wijze waarop de dieren hebben geleefd en hun welzijn speelt nog geen rol bij de toekenning van het etiket ‘halal’. Bij het keurmerk Halal Plus (onderdeel van Halal Correct) voor vlees, afkomstig van dieren die op biologische wijze zijn gehouden, wordt wel op dierenwelzijn gelet. Dit keurmerk wordt echter nog niet vergeven omdat er geen biologisch halal op de markt is." "In Nederland is, met uitzondering van een initiatief van de Groene Moslims, geen biologisch halal vlees verkrijgbaar."

De gemiddelde Islamitische slachterij en slagerij verkopen in ieder geval geen scharrel- of biovlees.Volgens hetzelfde onderzoek:
Gevraagd aan 10 Islamitische slachterijen: "Op devraag of de dieren die ritueel geslacht worden een beter leven hebben gehad dan andere dieren antwoorden alle slachterijen dat dit niet het geval is. Er is geen speciaal selectieproces en de dieren komen van dezelfde veehouderijen als de dieren die niet ritueel geslacht worden."
Gevraagd aan 15 Islamitische slagerijen: "Over de levensomstandigheden van de dieren geven alle ondervraagden op één na aan dat er geen onderscheid in levensomstandigheden is tussen vee voor de rituele slacht en ander vee. Men lijkt de vraag wat vreemd te vinden, want “halal heeft daar niets mee te maken”. Eén van de slagers zegt wel dat de dieren gezond moeten zijn voor ze geslacht worden. Een ander zegt dat het niets uitmaakt als je een ziek dier slacht. De enige slager die wel stelt dat de dieren een beter leven zouden moeten hebben gehad, weet te vertellen dat moslims de dieren selecteren op bijvoorbeeld voeding of ruimte. Het vlees dat zij verkopen zou afkomstig zijn van dieren die vrij geleefd hebben en in sommige gevallen zelfs van een biologische veehouderij komen. Het is echter twijfelachtig of het ook daadwerkelijk biologisch vlees betreft: biologisch halal wordt in Nederland nog niet in slagerijen verkocht."

Volgens HalalCorrect:"Eén miljoen Nederlandse moslims eten, zonder dat ze dat weten, vlees dat eigenlijk niet halal is. Halal vlees komt vrijwel altijd uit de gangbare vee-industrie en het welzijn van de dieren en de manier van slachten ... (zie verder bij reacties)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
vervolg: ... zijn vaak in strijd met de voorschriften uit de islamitische geschriften. Alleen biologisch vlees kan volgens islamdeskundigen halal zijn, maar in de praktijk is dat inzicht nog niet doorgedrongen."
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Plus!
Verhelderend verhaal. Dus islamitische slagerijen in Nederland verkopen eigenlijk helemaal geen halal vlees.