in welke mate zijn vruchten op siroop qua gezondheid / voedingswaarde vergelijkbaar in kwaliteit?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

In grote mate. De voedingswaarde van vruchten in blik is veel kleiner dan die van vers fruit, terwijl het suikergehalte veel hoger is, met name bij vruchten op zware siroop. Vitamine C zit er nauwelijks meer in. In gele vruchten kun je nog wat vitamine A en carotenoïden aantreffen, een spoortje vitamines uit de B-groep en een minimale hoeveelheid vezels maar dan heb je het wel gehad. Het is dus nauwelijks te zeggen welke soort ingeblikt fruit beter is. In feite is een blikje tomatenpuree beter qua voedingswaarde omdat er relatief meer vitamines en anti-oxidanten (lycopeen) in zitten en minder energie omdat er geen suiker toegevoegd wordt. Even ter vergelijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Duidelijk.
Klinkt logisch eigenlijk, dank je wel

Andere antwoorden (1)

Vruchten op siroop zijn voor de gezondheid geen alternatief voor vers fruit. De voedingswaarde van de bes, peer ed.is weliswaar gelijk, maar je krijgt er zoveel meer suikers mee binnen. Nutteloze suikers die dikmaken. Vruchten op siroop zijn gemaakt voor garnering op taart +toetjes. Prima voor je taart en lekker!