Wat houd dat in, als mayonaise vegetarisch is?

Wij zijn de trotse bezitters van 'vegetarische mayonaise'. Maar wat? Vegetarisch?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
4.6K

Het beste antwoord

Je kunt bij de verschillende antwoorden al lezen dat er nogal wat misvattingen bestaan over wat precies vegetarisch is en wat niet. Die misvattingen komen ook voor onder fabrikanten, daardoor valt er niet goed op een afstand te zeggen wat er 'vegetarisch' is aan jouw mayo. De opties:

- Misschien zit er geen ei in. Dan is het eigenlijk veganistisch (en daarmee óók vegetarisch). Dan is het ook een compleet ander product dan gewone mayo, dat immers ei als basisingredient heeft.

- Misschien zit er geen dood beest, bijvoorbeeld gelatine in. Dan is het vegetarisch. Maar verder is het dan gewone mayo zoals alle andere mayo's, er is alleen een hulpstof vervangen of weggelaten die je überhaupt niet in mayo zou stoppen als je het zelf zou maken.

- Misschien zit er wel dood beest, bijvoorbeeld rundergelatine in, maar zit er geen worcestersaus (ansjovis) in. Dan is het niet vegetarisch, maar denkt de fabrikant dat vegetarisch alleen inhoudt dat er geen vlees in zit en dat bijproducten wel mogen.

- Of andersom: misschien zit er geen rundergelatine in, maar wel visgelatine en worcestersaus. Dan is het niet vegetarisch, maar denkt de fabrikant dat vis niet meetelt.

Van deze opties zijn er dus eigenlijk maar twee vegetarisch, waarvan er één beter aangeduid kan worden als veganistisch.

Maar om te weten welke van deze opties het nou eigenlijk is, zul je toch op het ingrediëntenlijstje van je mayo moeten kijken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Mayonaise is altijd vegetarisch (als het volgens de regels is gemaakt).

In sommige mayonaise zit gelatine en dat is weer gemaakt van runderbot. Maar de meeste mayo is gewoon vegetarisch, dus je hebt niets bijzonders gekocht ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mayonaise zonder dierlijke procucten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank voor de terechtwijzing!
In mayo zit ei een basis ingrient, dus vegetarisch kan het niet zijn als het mayonaise heet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sinds wanneer is ei niet vegetarisch?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Is een ondereel van een kip dus dierlijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Rare jongens die vegetariërs, je hebt erbij die eten vis, wat gewoon het vlees van een vis is, maar er zouden dus ook vegetariërs zijn die geen ei eten volgens jou? Is dat dan niet veganisme?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja en dan de harde geen vlees en vis maar wel kroepoek (garnaal)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geen dierlijke produkten = veganistisch.
Veganisten eten geen eieren, dragen geen leren schoenen en eten dus ook geen kroepoek.
Vegetariers wel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ho even, wéér fout! Vegetariërs eten ook geen kroepoek, dat wordt namelijk gemaakt van garnalen. Het is echt niet zo ingewikkeld: Vegetariërs eten geen dood beest. Melk en ei zijn géén dood beest. Gelatine, stremsel en karmijn bijvoorbeeld weer wel. Pescetariërs eten geen dood landbeest (dus wel dood zeebeest, zoals vis, garnalen en mosselen). Veganisten eten niets waar beest aan te pas is gekomen, dus ook geen ei/melk, en gebruiken niets waar beest aan te pas is gekomen (denk aan leer, wol etc.). Natuurlijk zijn er allerlei nuances mogelijk, maar dit is de theoretische basisverdeling. Verder over wat voor rare jongens vegetariërs zijn: ik begin het behóórlijk zat te worden dat je als vegetariër constant aangevallen wordt op iedere inconsistentie. Als je ervoor kiest geen dieren meer te eten, worden ineens ál je eetgewoontes onder de loep gelegd en triomfantelijk geroepen hoe raar of hypocriet je bent als je niet helemaal 100% vegetarisch blijkt te eten. Ieder dier dat niet wordt gedood voor consumptie is er één, dát is de grote lijn. Iedereen moet helemaal zelf weten of hij dieren eet, maar persoonlijk ben ik liever een inconsistentie/hypocriete vegetariër dan een rechtlijnige vleeseter die denkt dat hij vegetariërs mag veroordelen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarom spreek je over veroordelen SuzyQ? Dat er gradaties te bedenken zijn dat begrijp ik, maar ik was zelf ooit vegetariër en ik verbaasde me er toen al over dat er mensen bij zijn die toch vis eten. Ook dat moeten ze zelf weten, maar de motivatie die meestal gegeven werd om vegetariër te zijn gaat natuurlijk net zo goed op voor vis. Ik weet niet of je jezelf tot de vegetariërs rekent, ook dat is uiteraard jouw eigen keuze en er is niets mis mee, maar je argument gaat ook op voor mensen die dat niet zijn, ook mensen die vlees eten worden be- / veroordeeld over hun eetgewoontes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb nog nooit de eetgewoontes van een vleeseter onder de loep gelegd. En ik noem ze dan ook geen 'rare jongens'. Maar juist als vegetariër moet je je constant verantwoorden. Van mij mag iedereen het ook helemaal zelf weten. Met smaak dagelijks een grote lap vlees, een paar dagen in de week vegetarisch, alleen vis, mag allemaal. Maar het vervelende is dat ik wel vaak vleeseters tegenkom die dénken dat ik ze veroordeel. Die zich aangesproken voelen door het simpele feit dat ik geen vlees eet, terwijl ik nog nooit een opmerking heb gemaakt over het vlees dat een ander eet en zelfs nog geen foute blik werp. Regelmatig gaan mensen dan in een soort 'aanval is de beste verdediging' modus, en mag ik me ter plekke verantwoorden over dingen als het eten van kaas met dierlijk stremsel of koekjes met gelatine of zelfs rode M&M's met karmijn. Als dan blijkt dat ik niet 100% vegetarisch eet, ben ik raar, hypocriet, in ieder geval véél slechter dan een 'eerlijke' vleeseter. Alsof het een soort verdienste is van die mensen, dat ze na lang wikken en wegen besloten hebben dat de meest pricipiële keuze is om álle soorten beest te eten in plaats van de meeste niet. Het is zoiets alsof ik bijvoorbeeld iemand die geen jonge dieren eet (kalf en lam) direct onderwerp aan een kruisverhoor: "En kaas dan? Wéét je soms niet dat stremsel uit de maag van een kalf komt? En kippen, hoe lang denk je dat die leven? Vind je het trouwens niet raar om geen lam te eten, terwijl die een veel beter leven hebben dan dat varken dat je wel eet?" Dat is natuurlijk onuitstaanbaar gedrag, maar juist sinds ik vegetariër ben, kom ik het vaak tegen. Terwijl ik toen ik nog vlees at, dat nooit heb meegemaakt, terwijl ik best veel vegetariërs ken. Hier komt het door dat ik inmiddels een beetje allergisch reageer als er wéér mensen beginnen over 'rare jongens, die vegetariërs, want ze eten wel'. Mocht het niet zo bedoeld zijn, dan heb ik niks gezegd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@SuzyQ, mijn excuses, zo heb ik het zeker niet bedoeld, ik reageerde op dat 'ei' van Jeroen, daarbij ben ik denk ik wat te ver doorgedraafd. Nu ik er beter over nadenk lijkt het me inderdaad ook wat eenzijdig hoe mensen (niet-vegetariërs) met dit onderwerp omgaan en ik heb daar dus zelf aan meegedaan. Ik doelde overigens specifiek op een aantal vegetariërs (die ik persoonlijk kende) die vis eten, maar die als argument voor het vegetariër zijn bijvoorbeeld gebruiken dat het 'zielig' is dat er dieren dood moeten om ze op te eten. Ik begrijp ook dat de situatie voor een gevangen vis wat nogal anders is dan een in de bio-industrie gefokt dier, maar dat vond ik desondanks een vreemd argument. Natuurlijk kun je het of heel ver doorvoeren (stremsel, kleurstoffen uit insecten, deegverbeteraar uit varkensharen etc.), of juist niet. Natuurlijk is er niets mis met de eigen keuze die iedereen daarin maakt. Wat ik dus bedoelde en verkeerd gezegd heb is dat er mensen zijn die ik persoonlijk kende die argumenten gebruikten die niet echt logisch leken. Dat heb ik dus wat te veel gegeneraliseerd door het zo te zeggen.
In mayo zit doorgaans ei, een dierlijk product.
Maar omdat de kip nog een tijdje mag doorleggen, is het desondanks vegetarisch.
Misschien bedoelen ze eigenlijk "veganistisch".
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De term vegetarische mayonaise wordt - niet helemaal terecht - gebruikt voor mayonaise zonder eieren. De meeste vegetariërs eten echter gewoon eieren, dus feitelijk gaat het om veganistische mayonaise. Veganisten gebruiken namelijk helemaal geen dierlijke producten, ook geen melk, kaas en eieren. (En leer, en wol, en zelfs honing).
Het ei wordt daarin vervangen door soyamelk. Verder bereid je het vooral zoals normale mayonaise.

Toegevoegd na 1 minuut:
Is het een beetje te pruimen trouwens ?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar wel gewoon met eieren?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, dat zeg ik net ; met soyamelk in plaats van eieren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zit wel een typisch soja-smaakje (op de achtergrond) aan, en als je dat kan waarderen is het lekker!
In mayonaise zit vaak het ingrediënt E160 a.
Bij de bereiding van E160a kan mogelijk visgelatine gebruikt worden als dragerstof. Dit is niet geschikt voor vegetariërs.

In de mayonaise die jij hebt gekocht, is geen (vis)gelatine gebruikt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gelatine, van botmeel of van vis, mag wel gegeten worden door vegetariers.
Niet door veganisten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@ Momopoyolo
Een vegetariër maakt zelf uit hoe principieel hij/zij is. Er zijn vegetariërs die wel gelatine (op basis van beendermeel) eten, maar er zijn ook vegetariërs die dit niet doen!
Zie ook: http://www.vegetariers.nl/voeding/veelgestelde_vragen/wat_is_gelatine_en_waarin_zit_gelatine.aspx
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vegetariërs mógen natuurlijk alles eten. Maar gelatine is niet strikt vegetarisch (het is namelijk dood beest), en de meeste vegetariërs zullen het laten staan.
In mayonaise zit worcestersaus en daar zit ansjovis in verwerkt.Dus vegetarische mayonaise bevat gewoon ei.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vegetatische mayonaise is onzin.
Vegetarisch betekent geen vlees en - vaak - ook geen vis.
Dat er gelatine in kan zitten van dierlijke oorsprong en dat er eieren in zitten, heeft niets met vegetarisch te maken.

Er bestaat wel veganistische mayonaise.
Recept zonder enig dierlijk produkt:

1 banaan
0,5 liter soyamelk (ongezoet)
eetlepel azijn
theelepel mosterd
peper & zout
zonnebloemolie
Prak de banaan in een kom en voeg de helft van de sojamelk toe.
Mix het met de blender tot een dikke saus. Spatel rustig met een garde en voeg langzaam de azijn toe. Vervolgens voeg je al kloppend steeds een klein beetje olie toe totdat het geheel de textuur van mayonaise krijgt. Pas wel op dat de boel niet gaat schiften.
Gebeurt dit toch, dan kan je nog meer banaan en soya-melk toevoegen (helpt soms).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Da's maar de vraag.
Want is het lekker, daar gaat het om, toch?
Dus ik ga dat recept maar eens proberen. Ehh, de helft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een vegetariër eet geen dieren, dus ook geen vis.
Er zijn mensen, zoals ik, die geen vlees eten, maar wel vis. Dit zijn geen vegetariërs.
Er zijn vegetariërs die heel principieel zijn en NIETS eten wat van dieren afkomstig is: ook geen gelatine. Voor meer informatie: zie http://www.vegetariers.nl/voeding/veelgestelde_vragen/wat_is_gelatine_en_waarin_zit_gelatine.aspx
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ook hier de opmerking: gelatine is géén vegetarisch product. Het is dood beest, en dus per definitie niet vegetarisch, niet alleen niet veganistisch. Dat er ook vegetariërs zijn die niet zo strikt in de 'leer' zijn dat ze niet alle producten met gelatine vermijden, doet daar niets aan af.