Hoeveel calorieën zit er in half on half gehakt?

Ik heb een pond gehakt met 72% varkensgehakt en 28% rundergehakt. Hoeveel calorieën is dit?

Is varkensvlees of rundervlees gezonder?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.6K
Amadea
6 jaar geleden
Rundvlees is gezonder omdat daar minder vet in zit. Ik koop mager rundergehakt.
Ritsuka
6 jaar geleden
Ligt ook aan de bereidingswijze hoeveel kcal het bevat
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Vlees van de kiloknaller? Dit is dus geen half-om-halfgehakt. Dan is het 50 om 50%. In echt half-om halfgehakt zit 905 kJ (220 kcal) per 100g en in 500 g dus 4525 kJ (100 kcal). Althans volgens AH op:
https://www.ah.nl/producten/product/wi4007/ah-half-om-half-gehakt#voedingswaarden Maar dit gehakt zal vanwege hoger gehalte varkensvlees wel meer calorieën bevatten, vooral door de ongezonde (verzadigde) vetten.
tinus1969
6 jaar geleden
Verzadigde vetten zijn niet ongezond. Dat is deze week (zie bv hier https://www.foodlog.nl/artikel/eet-minder-koolhydraten-dan-leef-je-langer/ ) weer uitgebreid aan de orde gekomen in bv de Lancet.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Beide schijnt niet bijzonder gezond te zijn; het is allebei "rood vlees".
Als je dat in grotere hoeveelheden eet, zou dat de kans op(darm)kanker verhogen.
Zie o.a.:
https://www.wkof.nl/nl/kanker-voorkomen/verklein-de-kans-op-kanker/vlees-en-kanker Dat heeft niet veel met calorieën te maken; maar die zijn ook nier per definitie ongezond.
Alleen bij overgewicht is dat zo.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
En zie hier de voedingswaarden van diverse soorten gehakt:
https://www.voedingswaardetabel.nl/voedingswaarde/?q=gehakt
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
+tinus1969 schrijft
"Verzadigde vetten zijn niet ongezond. Dat is deze week (zie bv hier https://www.foodlog.nl/artikel/eet-minder-koolhydraten-dan-leef-je-langer/ ) weer uitgebreid aan de orde gekomen in bv de Lancet." Ja, en op dezelfde manier kun je beweren dat het klimaatprobleem niet bestaat omdat er een handjevol onderzoekers is dat dat gelooft. Dit is niet het eerste onderzoek dat vraagtekens plaatst bij de schadelijkheid van verzadigde vetten, maar tot nu toe is van alle eerdere onderzoeken in die richting gehakt (pun intended) gemaakt. Er zijn veel meer onderzoeken die suggereren dat verzadigde vetten wel degelijk problematisch voor de gezondheid zijn. Het enige "nieuwe" inzicht in dit verband waarover nu echt wel consensus bestaat is dat koolhydraten een veel groter probleem zijn dan werd gedacht in de tijd dat vetten nog als de boosdoener werden gezien.
Reddie
6 jaar geleden
@Marjol31n, "in grotere hoeveelheden" is zelfs water dodelijk. Die website verkoopt dus klinkklare onzin.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@Reddie: Bij water gaat dat om vele, vele liters.
In die zin is inderdaad alles dodelijk. Maar bij rood vlees gaat het om meer dan 500 gram per week, volgens de link hierboven. Ik lees het ook op meerdere serieuze websites. (o.a. die van KWF kankerbestrijding) Kun je onderbouwen waarom het "klinkklare onzin" is?

Antwoorden (1)

in 500 gram half-om-half gehakt zitten 1300 calorieën.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Bron graag, @anke1963
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
https://www.voedingswaardetabel.nl/voedingswaarde/voedingsmiddel/?id=94 je kan de schuif naar 500 g zetten.