Kan je met een poffertjes pan ook mini eieren bakken?

Dus gewoon poffertjes bakken. Alleen dan inplaats van een poffertjes mix een geklutst ei gebruiken.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
2.9K
Ivana
6 jaar geleden
Ja dat kan,maar wel alle "holletjes" invetten.
paulus811
6 jaar geleden
Het worden eerder omeletten dan gebakken eieren. De holletjes zijn te klein voor een heel kippenei.
Erna55
6 jaar geleden
Probeer het eens uit....
dudemeister
6 jaar geleden
ja dat kan. Goed invetten die plaat. Doe de eieren in een flesje met een dosseerdopje of maak die dop makkelijk zelf. ( smelt een gaatje in een dop van een flesje die je gebruiken wilt met bv een hete breinaald, vorm een tuutje en snij/knip het bovenste gedeelte eraf)
Schud de eieren goed in de fles en je kan dan makkelijk doseren.
Ik heb weleens een ei gekluts in de schil en toen gekookt - krijg je rare gezichten kan ik je zeggen.
Je kan een hoop dingen doen met een eitje dan standaard koken in de schil

Antwoorden (1)

Ja hoor, dat gaat prima. Je krijgt dan een soort mini-omeletjes.
Het is echter wel lastig om ze dusdanig in de holletjes te vullen en de rest van de pan schoon te houden. Geklopt ei is namelijk niet makkelijk te doseren omdat het aan elkaar blijft hangen.
Misschien heb je zo'n plastic flesje waarmee je beslag ook kunt gieten in de holletjes? Bij mijn pan zat indertijd zo'n flesje ingesloten en hiermee werk ik nog steeds als ik met die pan werk. Wellicht zal dit makkelijker gaan dan met een lepeltje of gieten.

Zelf maak ik wel eens een soort mini-flensjes in een poffertjespan en beleg die met allerlei beleg zodat het leuke snackhapjes opleveren. ik klop daarvoor een ei met wat slagroom, mascarpone of ricottakaas en een beetje olie. Ik doe er wat zout bij en meng er vaak nog gehakte verse tuinkruiden door en soms ook geraspte kaas of Italiaanse kruiden.
Ik maak de poffertjespan goed heet en smeer de holletjes goed in met wat gesmolten kokosolie. Nu heb ik een gietijzeren pan en die móet je wel invetten, maar dat hoeft uiteraard niet als je een anti-aanbakpan hebt. Heb je een poffertjespan zonder anti-aanbaklaag neem dan in elk geval niet te weinig vet, het bakt snel aan!
Vul de holletjes tot bijna bovenaan en laat ze zachtjes bakken op laag vuur.
Is de bovenkant droog, keer ze dan om met een vork en een satéprikker, dit gaat het makkelijkst (vind ik althans).Laat ze nog even bakken en haal ze uit de pan.

Je kunt ze af laten koelen en dan beleggen met van alles; een lepeltje roomkaas met een stukje gerookte zalm, plakje brie met walnoothelft erop, Boursin, Paté, geprakte tonijn of zalm uit blik met wat mascarpone vermengd of mayo als het wat minder mager mag zijn en wat peper/zout enz.

Je kunt met kwarteleitjes zelfs een soort mini- uitsmijtertjes in de pan bakken els je de dooiers heel laat en je kunt er ook iets als Blini's in maken.
amc
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Nou, met een echte gietijzeren poffertjespan kun je eieren bakken echt vergeten, spuitfles of niet, je krijgt ze er niet uit of omgedraaid.
amc
6 jaar geleden
Ik heb er nooit last mee! Het gaat prima als je de pan maar eerst goed heet laat worden en dan heel goed invet.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik lees dat je kokosolie gebruikt, is dat dan de sleutel tot gebakken mini eitjes?
amc
6 jaar geleden
Nee hoor, ik vind die olie gewoon prettig omdat hij heel heet kan worden zonder te verbranden en minder spettert. Arachideolie is ook fijn en kan goed heet worden...is ook reuk-.smaaksneutraal en daar is ook wat voor te zeggen. Als ik poffertjes maak gebruik ik het liefst echte boter, die ik op de pan laat smelten en er dan de holletjes mee inkwast. Reuzel is echter zelfs lekker en ook origineel zoals het vroeger gedaan werd. Je kan het alleen niet zo makkelijk kopen en moet het vaak bestellen ( hier althans). Uiteraard is het ook niet erg mager ;-)