Waarom drinken we Champagne op oudjaarsavond?

En niet een andere mousserende wijn, of bier of iets anders? Is dit een staaltje goede marketing geweest?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Dranken
1K

Het beste antwoord

Ja, absoluut goede marketing. Maak je product duur (dus lijkt het speciaal), en bescherm je naam (zodat je je kunt presenteren als de enige echte) en mensen kopen het alsof die kenmerken het bijzonder maken.

Andere mouserende wijnen, zelf die gemaakt zijn volgens dezelfde methode, worden gezien als 'nep-champagne'. Niet het 'echte' spul, en op zo'n bijzondere avond wil je je er niet van af maken met een goedkope knock-off. Dus ga je voor de dure champagne.

Het stomme is dat er heel veel overpriced slechte champagne is, de Franse wijnboeren weten dat alleen al de naam zorgt voor gegarandeerde verkoop. En er is bijvoorbeeld heel veel goede en goedkopere cava, omdat die Spaanse wijnboeren zich geen kapsonesprijzen kunnen permitteren, en gewoon goede wijn moeten maken om het spul verkocht te krijgen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Champagne is volgens mij een statusdrank. Aan de ene kant zorgen de bubbels en de kleur voor een feestelijke drank die goed past bij oudejaarsavond. Het is de drank om een toast uit te brengen.

Maar er zijn zeker ook andere goede mouserende wijnen die dezelfde bereidingswijze kennen als champagne. Ze mogen alleen niet zo heten omdat ze ergens anders worden gemaakt, zoals de spaanse cava. Ik vind zelf een goede spaanse cava (+/- 15 euro) te verkiezen boven de standaardflessen van rond de 50 euro aan Champagne.

Het feit dat veel mensen juist op deze avond voor de dure (en vaak minder lekkere) fles kiezen is inderdaad een goed staaltje Franse marketing.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Champagne wordt gebruikt bij overwinningen van bijvoorbeeld sportevenementen. Ook drinken we een glaasje champagnewijn als we iets anders te vieren hebben. En één van de bekendste redenen om champagne te drinken is tijdens de jaarswisseling. We gaan oud en nieuw letterlijk knallend tegemoet als we de kurk van de champagnefles halen. Bij een geslaagde oudejaarsavond hoort toch écht een glaasje champagne.