Wat is er biologisch aan biologische kokosolie?

De boom groeit op water en de vrucht is heel dik. Komt het biologische aspect in verwerkingsproces te pas?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
2.4K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
"De boom groeit op water"
Wat bedoel je daarmee? Ook een kokospalm heeft voedingsstoffen nodig. Alles is biologisch.
Denk dan vooral aan bestrijdingsmiddelen, die kunnen via het grondwater of bladeren in de vrucht komen. Maar denk ook aan dieren en mensen die daar werken.

Antwoorden (2)

In feite is alles dat natuurlijk groeit biologisch, behalve als er bestrijdingsmiddelen, kunstmest, chemische of bewerkte toevoegingen e.d. bij komen kijken. In de praktijk is heel veel kokosolie biologisch, maar het mag pas het keurmerk en de 'naam' biologisch hebben als het ook aantoonbaar en controleerbaar biologisch is.

Bij biologische kokosolie is dus alles biologisch wat het product betreft. Verpakking en vervoer zijn niet biologisch en het zegt ook niet alles over de werkomstandigheden van de arbeiders die de bomen planten, de kokosnoten plukken, vervoeren en de mensen die in de kokosoliefabriek werken.
6 jaar geleden
Ja, het biologische aspect komt naar voren tijdens de verwerking.

Het begint al bij de kokosnoten zelf...om er olie uit te kunnen halen worden ze nadat ze geplukt zijn, eerst zo'n 4-6 weken gedroogd. Bij een gecertificeerde plantage, zullen de rot geworden noten er daarna uitgesorteerd worden, bij massaproducties gebeurt dit niet...rotte beschimmelde noten gaan gewoon mee in de productie.

Daarna worden de noten gekraakt en de pit wordt eruit gehaald. Meteen na het openmaken worden de pitten open gehakt en het water, wat er veel inzit, wordt opgevangen en gedurende 4 uren opgedronken, omdat het na meer uren al niet meer drinkbaar is. Dit water moet er eerst uit, omdat de noot anders in de felle zon kan barsten en hij kan gaan rotten.

De lege helften worden dan van de bast ontdaan en het kokosvlees wordt er vanaf geschraapt door een soort machine. Daarna wordt de rasp uitgestrooid op tafels en te drogen gelegd. Na 3-4 uur in de felle zon heb je dan al kokosrasp.
Bij massaproductie wordt het kokos gewoon op een stuk zeil of op de kale grond gegooid...waar vervolgens bacteriën, schimmels en ander ongedierte van de grond, de kokos kan aantasten. De kokos wordt dan ook soms wel 4-5 dagenlang gedroogd in de felle zon en viezigheid krijgt dan vrij spel om toe te slaan. Ook het water wordt niet opgevangen en gaat verloren.

In rookovens gaat het er nog erger aan toe... de kokoshelften worden dan in lange rijen neergelegd en aangestoken met kerosine! De kokos die dan nog in de heften zit is nu 'copra' geworden en vele goedkope kokosolie wordt dan ook hiervan gemaakt.
De copra wordt dan in 3 klassen gesorteerd, dit wordt beoordeeld door de kleur die het heeft gekregen, door ontstaan van de schimmels. Kijk hier maar eens om een indruk te krijgen http://moniquevandervloed.nl/waarheid-copra-kokosolie/
Copra kokosolie zal altijd spierwit, ontgeurd en geraffineerd zijn, soms zelfs belachelijk laag geprijsd.

Wanneer de kokos op een gecertificeerde plantage is gedroogd, wordt de kokos naar de perskamer gebracht en onder toezicht met meters, wordt alles tot olie geperst. de temperatuur blijft onder de 55 graden, een vereiste om als 'koudgeperst' in de verkoop te gaan.
Na het filteren zal de olie in glazen potten worden verpakt en is het klaar voor transport.

Bij massaproductie wordt vaak heter verhit waardoor alle voedingswaarden eruit verdwijnen. Ook zal de olie verder worden verwerkt door te ontgeuren en er een mooie witte kleur aan te geven.
amc
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Wat een uitgebreid en duidelijk antwoord. Dankjewel!