Heeft er nog iemand een lekker recept voor muis?

Ik heb muizen in huis en ik dacht laat ik het nuttige met het aangename verenigen nu ik er een aantal heb gevangen.

Weet er iemand hoe ik deze jongens (m/v) lekker kan bereiden?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Koken
5.8K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je bedoelt toch wel met een korte ei?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarom zou ik een muis willen berijden? Ik dacht dat bestialiteit verboden was.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik bedoel uiteraard als rijdier,al begrijp ik jouw reactie wel.

Het beste antwoord

Voorbereiding
Het schoonmaken van muizen gaat als bij een konijn. Was ze daarna.

Verwarm de oven voor op 180 graden.
Bereidingswijze

Neem 1/4 deel van het aantal muizen en verwijder het vlees van de botten. Maal dit fijn met gekneusde peper. Doe er dan dezelfde hoeveelheid varkensgehakt bij, evenals asafoetida of knoflook en garum om te zouten.
Kneed alles goed door elkaar en stop het in een spuitzak. Vul zo de overgebleven 3/4 van de muizen.
Apicius schrijft dat ze dichtgenaaid moeten worden, maar dat is niet altijd nodig.
Begiet de gevulde muizen met olie en rooster ze in de voorverwarmde oven in een kwartiertje gaar.

Ik heb dit recept zelf nooit bereid, maar neem aan dat het best smakelijk zal zijn.

Smakelijk eten.

Toegevoegd na 10 minuten:
Je kunt ook een recept zoeken voor gevulde kwarteltjes, dit is erg vergelijkbaar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (13)

Pak een vijzel, stamp de muizen fijn. Pak beschuit en bestrooi deze met je gestampte muisjes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1 Goed idee, daar had ik nog niet bij stilgestaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1 Lijkt me lekker, het is bijna herfstachtig, maar dat moet de pret niet drukken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tja... je moet er wat voor over hebben, doe er een wijntje bij en nodig wat vrienden uit.
Steek er een satéprikker doorheen, roosteren boven vuur, peper en zout erop en eet smakelijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat ligt eraan of het optische muis is of niet. Deze kun je n.l. alleen maar op de halogeen pit bereiden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
LOL!
Rauw zijn ze toch het lekkerst vind ik. Wel even een zilveruitje erbij serveren voor het frisse element.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Doe de muis in de muis van je hand, nu flink schudden tot de muizenissen er uit zijn.
Dan de kat laten mauwen, dan muizen ze niet, anders heb je zelfs niets meer over, zie verder het kookboel deel 3 , bladzijde 58 boven aan , gebruik je de magnetron, kijk dan op bladzijde 69 en 70, smakelijk eten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Haha!+
Stop ze in de kat als vulling. Kat daarna in de oven van 180 gr +/- 45 minuten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ingrediënten voor 2 personen

20 muizen, onthoofd en ontdaan van ingewanden.
4 takjes rozemarijn, peper, zout, komijn, selderijblad
Hulpmiddelen

Juspan
Voorbereiding

In Nederland is een muis niet gemakkelijk verkrijgbaar. Vang ze daarom zelf of laat je hond het doen. Net als een haasje even laten besterven, kop eraf en schoonmaken. Haartjes met een brander afbranden, net als bij een varkentje
Bereidingswijze

Zet de muizen in een kom met olijfolie, peterselie, uien, peen, sherry en een beetje tamarie. Uurtje of 12 laten staan. Droog de muizen met keukenpapier en braadt ze in de juspan. Flesje bier (kriek of Geuze) toevoegen en op laag vuur laten smoren (1.5 uur)
Serveertips

Serveer bij de muizenschotel brood en drink er een goede pot bier bij

Toegevoegd na 3 minuten:
Met ratten (waterkonijnen) is het heel lekker....
waarom niet met muizen?
Vrij naar : link

Toegevoegd na 1 dag:
Zouden muizen chocolade hagelslag eten?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maak langwerpige balletjes van gesmolten chocolade, zure room en verkruimelde chocoladebiscuitjes, nadat het eerst in de koelkast opgestijft is. Vorm aan een kant een spits uiteinde ( het snuitje).
Rol de muisjes door de poedersuiker voor witte muisjes en
door chocoladebiscuitkruimels voor bruine. Plaaats 2 decoratieballetjes op het hoofdje als oogjes en 2 amandelschijfjes rechtop als oortjes. Een stukje dropveter achterop als staart en je hebt een muisje waarop vooral kinderen gek zijn.;)

Toegevoegd na 3 minuten:
De muizen die je in huis vangt horen niet in je pan maar zijn bedoeld als entertainment voor je kat of als workout voor je als je teveel gezeten hebt. Ze houden je in beweging, dus koester ze en profiteer ervan. Verzin een leuke naam voor ze en je hebt gratis huisdiertjes.
amc
13 jaar geleden
'k Zou 't niet weten maar het lijkt me het beste ze als amuse te presenteren. Mijn kat is nu de hort op; muizen vangen neem ik aan. Maar als ie thuis komt zal ik hem vragen of hij een lekker recept weet. Hij is expert op het gebied van muizen.
13 jaar geleden
Volgens mijn kat is bereiden helemaal niet nodig. Je hebt de meeste lol van een muis als je deze in je mond neemt, er even flink in bijt en dan voor de voeten van je verzorger neerlegt. Als je die een beetje wil extra plagen, eet je aldaar het kopje met schedel en al op. Dat kraakt lekker.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In de vriezer leggen met de staart mooi recht. Na een tijdje heb je een mooi muizenijsje.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou van tevoren even goed kijken welke soort je in huis hebt. De huisspitsmuis is niet lekker vanwege de sterke muskusgeur. Die wordt ook door katten en andere roofdieren niet gegeten.
De muis die je hebt afgebeeld is zo te zien een bosmuis, familie van de huismuis. Die laatste heb je vermoedelijk in huis. Ze zijn waarschijnlijk goed te eten, en ook wat dikker.
Hierbij een recept voor cavia (cuy, een grote caviasoort uit zuid-amerika) en een voor eekhoorn. Vast ook goed voor andere knaagdieren.
Hou wel rekening met behoorlijk verschil in gewicht: een eekhoorn weegt zo'n 400, een huismuis zo'n 20 gram.