Kipfilet kun je prima koken en omdat water geen (ok, verwaarloosbare) calorien bevat, neemt het aantal Kcal per 100 gram zelfs af omdat de kipfilet ook water opneemt tijdens het koken.

Het is wel lekkerder om kipfilet heel langzaam in een bouillon te garen, anders is het nogal flauw.
paulus811
6 jaar geleden
Kip kan je op veel manieren bereiden en dat geldt uiteraard ook voor kipfilets.
Je kunt ze niet alleen bakken, maar ook braden, grillen, roosteren, stomen, frituren maar ook koken of pocheren.

Pocheren verdient nog eerder de voorkeur boven koken, hij droogt dan niet zo snel uit en blijft eerder sappig en zacht.
Gebruik je de kip in een warm, gekruid gerecht, dan kan je volstaan in pocheren in alleen water met wat zout. Wil je kip met meer smaak, pocheer hem dan in water met een bouillonblok en/of kruiden als zwarte peper, laurier, tijm, en ook citroensap kan erg lekker zijn.

Zet een pan op het vuur die groot genoeg is dat alle kipfilets op de bodem kunnen liggen met wat 'zwemruimte' ertussen, als je meerdere maakt althans.
Vul de pan voor 3/4 met water en voeg het zout, bouillonblokje of kruiden toe. Verhit het water en let op als je de eerste belletjes ziet...zet het vuur dan laag. Het water mag niet volop koken en borrelen maar moet tegen de kook aan gehouden worden....het moet dus bijna koken. Leg dan nu de kipfilets in de pan en zet de vlam weer wat hoger zodat het water weer bijna aan de kook komt. Komt het eerste belletje...zet het vuur dan op zijn laagst en pocheer de filets dan 7-10 min. Zet de pan dan van het vuur en laat de kip nog 7-10 min. in het warme water liggen. Houd de 7 min. aan voor een enkele filet en de 10 min. voor een dubbele.
Gebruik ze dan verder zoals je wilt. Je kunt ze dan ook in reepjes/blokjes snijden en bijv. door een salade doen of er een saus bij maken en door de pasta doen enz.
amc
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Die kwiebus die jouw hier een min geeft kent blijkbaar ook niet veel van koken. Anders moet hij maar eens de moed hebben om te zeggen waarom die -
Toch wel even een kleine opmerking: Waarom een bouillonblokje? Maak je bouillon zelf met een stuk prei wortel selder en wat ui nog even wat peper en zout een laurierblad wat thijm en indien bij de hand peterseliestengels toevoegen..... is veel lekkerder bouillon en je krijgt geen chemische smaakverstekkers en andere rotzooi binnen.
Toch een +
amc
6 jaar geleden
Maak je niet druk om mensen die voor de lol minnen...die heb je nu eenmaal. Toch lief dat je zo reageert, dank voor je support ;-) Uiteraard kan je bouillon zelf maken maar soms mis je net de tijd, zin of verse groente en zo'n blokje heb je altijd wel in huis. Het gaat hier niet om een geurige soep maar om iets om de smaak te versterken en daar is een bouillon tablet best een goede keus voor. Je hoeft hier niet echt een geurige bouillon voor te hebben.
Ach...en zoveel rotzooi zit er ook weer niet in (^-^)
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
+en verder heb je een prima basis voor een eigengemaakt kippensoepje, heerlijk!