Kerrieplant kan men intussen bij elke goed gesorteerde kwekerij kopen. Omdat hij nogal bossig uitgroeit, moet hij na de bloei worden teruggesnoeid. ...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
volgens de kerrie wergeving ( de zgn gedoogwet ) mag je maximaal 5 kerrie plantjes thuis of in je tuin hebben ( in je tuin mits niemand ze kan zien )

de lekkerste kerrie poeder is te koop bij een goede biologische winkel ( daar is ie op zn verst en zn best )
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hallo!!! kerrie wordt niet van de plant gemaakt!!!!
Kerrie is geen plantje,maar een mengsel van diverse kruiden. Je kunt het in Nederland als poeder of als saus kopen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
anneliez
13 jaar geleden
nee hoor, de kerrieplant bestaat echt, heb hem zelf in de tuin gehad, helaas is hij kapot gegaan, De smaak was echt wat kerrieachtig
er bestaat wel een kerrieplant (Helichrysum italicum) maar daar maak je geen kerrie van hoor.
kerrie is een mengsel van specerijen.
kerrieblad of curryleaf wordt wel gebruikt in de Indiaase keuken.
je zou de plant bij een goed gesorteerde kruidenkweker wel moeten kunnen krijgen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een kerrieplantje dat jij bedoelt is familie van het madeliefje en komt oorspronkelijk uit het Middellandse Zeegebied. Beetje struikachtig geval met gele bloemetjes, qua idee lijkt het wel op lavendel. Het ruikt heel sterk kruidig. Ik zou dat bij een tuincentrum of kruidenkwekerij kopen.

Kerrieblaadjes of curryleaves komen van de kerrieboom uit Azië. Ik gebruik ze in Indiase recepten en koop ze als bosje bij de Indiase winkel of sommige Surinaamse winkels. Als vervanger kun je daun salam (Indische aromatische bladeren) gebruiken.

Kerriepoeder (zoals wij het kennen uit de supermarkt) is een bedenksel van de westerse wereld om het Indiase gerecht curry standaard te maken.
Dit westerse kerriepoeder is een mengsel van tot wel 20 verschillende kruiden met als basis vaak fenegriek, koriander, komijn en kurkuma (dat maakt het geel). Afhankelijk van de soort kerrie kan er dan nog knoflook, gember, kaneel, kruidnagel of iets dergelijks aan worden toegevoegd.

Curry wil in het indiaas zoveel zeggen als 'saus' of 'jus'. Een Indiase curry is er in veel variaties en bestaat telkens uit andere (basis)kruiden. Sommige Indiase curry's zijn tamelijk gestandaardiseerd, de poeders zijn al in de juiste samenstelling te koop in bijna elke supermarkt: madras, massala.
Maar als je een Indiase curry wilt maken kun je uit wel 100 variaties kiezen en moet je toch echt aan de verschillende kruiden: elke curry heeft weer andere kruiden.