Als je elke dag citroenmelisse drinkt, zou je dan op natuurlijke weize muggen op afstand kunnen houden, omdat je lichaam naar citroen gaat ruiken?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ritsuka
6 jaar geleden
van wat ik zo snel kan vinden heeft een een rustgevende werking op de maag, en kan het ontspannend werken: http://eten-en-drinken.infonu.nl/producten/64623-citroenmelisse-is-een-geliefd-kruid-in-de-kruidentuin.html
zie niks dat het DRINKEN van thee effect heeft tegen muggen.
Ivana
6 jaar geleden
Zou best kunnen, ik weet het van koffie. Maar een druppeltje citroenlla-olie heeft hetzelfde effect. Stinkt alleen een beetje.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Het is een fabeltje dat citroen werkt. Dat helpt niet tegen muggen. Het maskeerd de geur van de mens maar citroen en citeonella helpen niet specifiek. https://www.salusi.nl/welke-fabelachtige-troep-niet-werkt-tegen-muggen/

Het beste antwoord

Nee, dit zal niet werken omdat de geur te zwak zal zijn al drink je 1 liter dagelijks.
Muggen houden inderdaad niet van de geur van citroen, ze hebben er zelfs een hekel aan. Plant dus rustig cirtroenmelisse of gebruik producten met een sterke citroengeur om ze uit de buurt te houden. Aan de andere kant zijn er ook genoeg aanwijzingen dat het vaak niet helpt als de geur niet genoeg geconcentreerd is, zoals bijv. met veel zg. citronellakaarsen het geval is.

Muggen worden vooral aangetrokken door zweetlucht en de uitademing van CO2 die elke mens heeft. Warmte, vocht én CO2 zijn essentieel voor de mug als zij op zoek gaat naar vers bloed. Het zijn nl. de vrouwtjes die dit nodig hebben en muggenbeten veroorzaken. Door de wind worden deze vochtige gasdampen opgesplitst in CO2 wolken die zich met zuivere lucht vermengen en de neus van een mug is zo gevoelig dat zij, zodra CO2 hieruit wordt opgemerkt, de hersenen dit registreren en ze weet dat er eten in de buurt is en dan gaat ze er meteen op af.
Ook al zou deze geur met citroenthee vermengd zijn, zou dit te zwak zijn om de CO2 te verdoezelen.

Wat wel kan helpen is het nemen van vitamine B. Voldoende Vit.B zou de lichaamsgeur minder aantrekkelijk maken voor muggen. Omdat je niet weet welke Vit. B onaantrekkelijk is voor muggen, kan je dan het best een Vit.B complex nemen, dan weet je zeker dat de betreffende er zeker bij zit.
Ben je allergisch voor muggenbeten en regeer je er heftig op, dan kan je nog het best een constitutioneel homeopathisch middel innemen. Dit is een middel dat goed past bij de persoon en waardoor de algemene weerstand verbetert en overdreven reacties ( wat een allergie in feite is) vermindert. Het best kan je hiervoor een klassiek homeopaat raadplegen.
amc