Hoe houd je verse kruidenplantjes uit de supermarkt lang goed?

Ik geef kruidenplantjes als basilicum, koriander en munt voldoende water en ze staan op een lichte plek, maar binnen een paar dagen zijn ze altijd dood. Wat kan ik doen om ze langer in leven te houden?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.7K
Ritsuka
6 jaar geleden
overpotten?
paulus811
6 jaar geleden
Soms lukt het door de potjes op een schoteltje te zetten en water te geven via het schoteltje. Maar de plantjes zijn snel opgekweekt en eigenlijk te zwak, beter koop je plantjes in een tuincentrum die je zelf laat groeien.
Rieneke1
6 jaar geleden
Koop ze liever bij de Turk /op de markt en verpot ze meteen. Oh en knip met mate.

Het beste antwoord

"De plantjes die je koopt, zijn altijd heel dicht op elkaar gezaaid, want die moeten er op hun best uitzien voor verkoop. Maar hun wortels vinden geen voeding meer, want de grond is al helemaal uitgeput op het moment dat je ze koopt. Als je bijvoorbeeld een plantje bladpeterselie hebt, kan je dat best in vier of acht verdelen en die delen zo'n tien tot vijftien centimeter uit elkaar in volle grond in de tuin zetten. De eerste twee à drie dagen zal die peterselie er wat slap uitzien, maar daarna komen de plantjes recht en krijg je mooie bossen bladpeterselie, waarmee je een hele zomer toekomt. Met bieslook en koriander lukt dat ook bijna altijd, basilicum is wat moeilijker omdat die niet goed tegen kou kan. Als je geen tuin hebt, kom je al een heel eind met de plantjes in een grotere pot te verpotten. Zet ze niet om het aanrecht, maar geef ze zo veel mogelijk licht.En zoals voor andere plantjes in je tuin geldt ook hier: regelmatig voelen of de grond droog is en water geven als dat zo is."
fremar
6 jaar geleden
Inekez1
6 jaar geleden
+
Inderdaad. Alleen water geven is niet voldoende. De plantjes hebben voeding nodig die ze bijvoorbeeld uit potgrond halen. Overzetten in een grotere pot is dus aan te raden. Van één supermarktplantje maak ik inderdaad Vaak 4 of 5 plantjes. Zomers kunnen ze gewoon in de tuin en bieslook, peterselie en rozemarijn overwinteren meestal ook prima. Basilicum kun je beter niet delen, daar zijn de stengeltjes te kwetsbaar voor. Die zet ik in een grote terraspot met verse potgrond. Als het 's nachts koud wordt of als er erg veel regen of storm is voorspeld zet ik 'm binnen. Verder staat 'ie gewoon buiten op het terras. Basilicum houdt niet van felle zon, maar moet wel voldoende licht hebben. Wel vochtig houden, maar niet in de stromende regen laten staan. In een terraspot is het eenvoudig om per dag te bepalen wat de beste plek is.