Is het niet beter om pas op je 21e (als jongen) alcohol te drinken omdat je dan uitgegroeid bent?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Dranken
2K

Het beste antwoord

het is altijd beter om te wachten tot je uitgegroeid bent. nog beter is helemaal niet drinken. als je dan toch wil drinken doe het dan met mate.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

Ja, dat zou beter zijn dan 16, maar nóg beter zou zijn om te wachten totdat je 23 bent, want dan zijn je hersenen ook uitgegroeid.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is zeker beter. Maar het punt is, dat de jeugd hier al op zijn 16 e uitgaat en als je dan nog 5 jaar moet wachten. Het punt is dan, dat het stiekem gebeurt, en dan wordt er nog veel meer gedronken. (Kijk maar in Amerika).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oh wat geef ik een fout antwoord. theroretisch is het beter ............

maar ik denk dat het niet meetbaar is (op je fysieke en geestelijke gesteldheid) als je voor die tijd, met mate wat alcohol gebruikt.

Als je ZELF ervoor kiest het niet te gebruiken is dat prima, Echter als je je erdoor uitgesloten voelt uit de groep of je hebt het idee dat je je in je jeugd niet hebt kunnen "ontplooien" kan daardoor is de geestelijke schade van de onthouding misschien wel groter zijn
13 jaar geleden
Dat zal ongetwijfeld beter zijn.

Maar om heel duidelijk te zijn: dat betekent niet dat ik het een goed idee vind om alcohol onder de 21 ook te verbieden. Vanaf een bepaalde leeftijd krijg je het recht om zelf je keuzes te maken, óók keuzes die niet zo gezond zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, ontkennen van dit feit heeft geen zin. Je ontwikkeld je fysiek tot je 21ste, tenminste, dat is wat jij ziet in de spiegel. De echte waarheid is dat jij je tot je 23ste ontwikkeld, en dit betreft dan je hersenen. Het wordt dus aangeraden door verschillende wetenschappers niet te veel te drinken voor je 23ste. Hierbij neemt men maximaal 2 glazen wijn per dag, en een maximaal van 7 glazen wijn per week. Het comazuipen wat de jeugd tegenwoordig doet, neem me ten goede (ook ik was zo), is dus niet verantwoord.

Tevens blijkt uit onderzoek dat voor een man de hoeveelheid alcohol die gedronken wordt een verband heeft met het aantal hartziekten. Een middel om hartklachten te voorkomen is tegenwoordig een voorgeschreven hoeveelheid alcohol. Hierdoor wordt de lever wat meer belast, maar neemt de pijn die de patiënt waarneemt af.

In de levensloop van deze alcoholnuttigers blijkt wel dat de groep alcoholgebruikers gemiddeld een lagere levensverwachting heeft dan de groep niet-gebruikers.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Absoluut, maar een hogere leeftijd zou niet nodig zijn als men weinig alcohol gebruikt.
Vooral rode wijn is in geringe hoeveelheden, gezond.
Overigens worden jongens nooit helemaal volwassen, vanuit die optiek zouden jongens dan nooit alcohol mogen drinken. De term ouwe jongens zegt het al.......
Het gaat vooral om de HOEVEELHEID alcohol die men gebruikt.
Onder de 16 geen drup boven de 16 een drup en boven de 18 een paar druppen.
Als je overigens iemand alcohol geeft/laat drinken die duidelijk veel gedronken heeft, ben je WETTELIJK STRAFBAAR, daarbij speelt leeftijd boven de 18 geen rol.
DAT zouden we eens toe moeten passen.
Feitelijk heb je de discussie boven de 21/23 dan al helemaal niet meer.
Een goede gastvrouw/heer laat de gasten NIET dronken worden.
Maar dat is mijn mening.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je het heel graag wil is het slim om te beginnen op je 25ste.

Maar het beste blijft niet aan beginnen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik zou zeggen,blijf er zolang mogelijk vanaf,want voor je het beseft ,vindt je het lekker,de roes die het oplevert bedoel ik.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, helemaal waar. Dan zijn je hersenen ook ongeveer uitgegroeid, dus brengt het iets minder schade aan. Als je het verbied, gaan mensen het inderdaad stiekem doen. Zelf ben ik pas dertien, en ik heb af en toe wel eens een slokje bier of wijn op. Natuurlijk niet veel, één slokje maar, en ik vond het toch niet lekker. Maar als jongeren uitgaan, willen ze denk ik wel bier of zoiets drinken, want daardoor kun je wat losser worden. Natuurlijk is het beter om te wachten, of niet zoveel te drinken, maar af en toe een biertje ofzo iets is niet heel erg!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb laatst gehoord dat hersenen zich nog tot je 24ste ontwikkelen. Dus tot die tijd matig drinken.