Als je veel suiker eet, krijg je veel energie binnen. Als je die niet ogenblikkelijk gebruikt, wordt het overschot aan energie opgeslagen in de vorm van vet. Je wordt dan zwaarder.

Ook krijg je na het eten van suiker veel suiker in je bloed. Het lichaam reageert daarop door insuline te produceren. Die zorgt ervoor dat de bloedsuikerspiegel daalt. Eet je teveel suiker ineens, dan ziet het lichaam zich gedwongen navenant veel insuline te produceren. Op een gegeven moment is de bloedsuikerspiegel dan weer gedaald tot normale waarden, maar zit er nog insuline in je bloed. Daardoor daalt de bloedsuikerspiegel nog verder. Je krijgt dan een tekort aan suiker in je bloed. Dat uit zich in een gevoel van lusteloosheid, vermoeidheid en slapte.

De snel wisselende bloedsuikerspiegel leidt op den duur tot een verhoogde kans op diabetes.

Kortom: suiker is noodzakelijk en nuttig, maar eet er vooral niet te veel van.

Cryofiel
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Oke dankjewel. Kan je ook van suiker kanker krijgen want daar ben ik soms nog wel eens bang voor?!...
Ritsuka
7 jaar geleden
je krijgt geen kanker van suiker, waar haal je dit vandaan?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dat staat op sommige sites op internet maar ik ben er soms gewoon bang voor.
Ritsuka
7 jaar geleden
niet alles wat op het internet staat is waar.
Cryofiel
7 jaar geleden
Suiker veroorzaakt geen kanker. Ik vermoed dat je op sites rondkoekeloert waar ook wordt beweerd dat het lichaam "vervuilt" en "verzuurt", en dat je daar kanker van zou krijgen. Als eenvoudig ezelsbruggetje kun je gebruiken dat sites die het hebben over de "verzuring" van het lichaam over het algemeen zeer onbetrouwbaar zijn. Vaak zit er een verborgen commercieel belang achter, in de vorm van een fabrikant die "ontzuringstherapie" verkoopt.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Oke dankjewel! Ik had namelijk begin februari snoep gegeten alleen daarna kreeg ik eerst last van vermoeidheid (mn conditie ging naar beneden) een week later kreeg ik last van duizeligheid (heb ik nog steeds last van) en ik heb nu ook last van de volgende klachten; steekjes in botten, droge huid (eczeem), darmklachten en zweten. Maar ik weet echt niet wat het is en ik durf het ook niet te zeggen maar ik denk dat ik stress heb omdat toen ik het snoep had geproeft toen ging ik in mn mond kijken en toen zag ik mn amandelen (daar schrok ik van want ik had dat nog nooit eerder gezien) sinds dien ben ik de hele tijd bang dat ik iets ernstigs heb ook is mij opgevallen dat ik nu opeens op instagram meer fotos zie van mensen die bijv. Kanker hebben en ik ben dus bang dat dat een teken is?!
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Betekent dat dat er een kans is dat ik kanker heb? En bedoel je ook dat je door suiker kanker kan krijgen of wat bedoel je?
Ritsuka
7 jaar geleden
Dat je na een beetje snoep eten vermoeid en duizelig werd kan gewoon toeval zijn. Je kunt ook net ziek geworden zijn op hetzelfde moment.
Alle andere symptomen die je noemt horen ook bij ziek zijn, maar omdat je er zo gefocust op bent, koppel je het allemaal aan het snoep eten.
Je bent nu een beetje een hypochonder. De reactie van Flierefluitje moet je niet te serieus nemen. Elke cel in je lichaam gebruikt suiker (glucose) als energiebron, dat is gewoon een normaal lichaamsproces. En elke cel heeft een andere pH waarde, je kunt niet zeggen dat je hele lichaam 'verzuurd' zou zijn. Bij vage klachten kan het inderdaad wel handig zijn om te kijken of je wel goed eet, drinkt, en slaapt.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ja oke alleen het probleem is dat ik nu nog steeds last heb van duizeligheid en vermoeidheid terwijl dat het al ong 3 maanden geleden was gebeurd! Kan het trouwens ook niet zijn dat ik stress heb?
Ritsuka
7 jaar geleden
Door stress kun je ook allerlei klachten krijgen. Je maakt je ook veel zorgen dat je ziek zou kunnen zijn.
Vermoeidheid en duizeligheid zou bloedarmoede of zo kunnen zijn, maar dit moet je bij de huisarts laten uitsluiten.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Oke dankje! Dus het is zeg maar onmogelijk dat ik deze klachten heb door kanker?! Alleen ik snap dan niet waarom ik op instagram allemaal fotos kom te zien van mensen die kanker ofs. hebben, ik ben namelijk een beetje bang dat dat een teken is ofs?!
Cryofiel
7 jaar geleden
Eh... beste annnemein... kijk nu eens goed wat hier eigenlijk gebeurt... In mijn vorige reactie waarschuw ik voor mensen die je dingen wijsmaken over "verzuring" van het lichaam. Direct daarna komt Flierefluitje met... jawel... een verhaal over "verzuring" van het lichaam. Maar in plaats van dat jij op je hoede bent, val je direct als een blok voor dat verhaal. Daar zit volgens mij jouw probleem. Je bent, sorry dat ik het zo "bot" zeg, veel te goedgelovig. Als je altijd zo reageert, hoef je maar ergens over te lezen en je gaat je direct zorgen maken. Terwijl dat nergens voor nodig is! Probeer wat steviger in je schoenen te staan. Dat is beter voor je zenuwen. En je valt niet zo snel ten prooi aan allerlei vage "genezers" uit het alternatieve cq commerciële circuit.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Oke dankjewel ik ben al een stuk opgelucht. Ik kijk gewoon nog even aan hoe het gaat en ik ga proberen de komende tijd niet erover na te denken of ik misschien kanker zou kunnen hebben en als dan de klachten minder zijn dan komt het denk ik gewoon door de stress en anders ga ik toch maar eens naar de huisarts.
Erna55
7 jaar geleden
@Flierefluitje :
Je zegt : " kankercellen zijn dol op suikers .
Kun je met een wetenschappelijke bron aantonen dat dit klopt ? De zogenaamde verzuring van het lichaam is al vaker als " kwak " bewezen.
Erna55
7 jaar geleden
Zie bijv hier : http://www.kwakzalverij.nl/behandelwijzen/overige-behandelwijzen/basisch-kwakwater-tegen-verzuring/
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Uhm weet iemand misschien wat de oorzaken zijn als je zwarte stukjes in je poep hebt? Dit heb ik namelijk net gezien in mn poep en ik schrok wel en ik weet echt niet wat het is en wat er met mij is want ik wil gewoon weer een en al gezond zijn net zoals vroeger en ja ik weet dat ik naar de huisarts moet gaan maar ik durf het gewoon echt niet!
amc
7 jaar geleden
Ook al zou je hele ontlasting zwart zijn, dan hoeft er helemaal niets aan de hand te zijn. Vaak komt dit omdat je veel ijzerhoudend voedsel zou hebben gegeten of veel drop in een keer. Ook bij aambeien kan dit voorkomen...Zolang je er geen buikpijn bij hebt hoef je niet ongerust te zijn.
Je zult zien dat de kleur na 1-2 dagen weer gewoon zal zijn.
Zou je er klachten bij krijgen en zou de ontlasting er na 2-3 dagen nog vreemd uitzien, dan is het wel verstandig om contact op te nemen met de huisarts. Je bent momenteel bezig om jezelf ziek te maken.
Je hebt dit idee in je hoofd en het laat je niet los. Vervolgens ga je overal op letten en raakt door alles gealarmeerd. Dit alleen al levert veel stress op en hierdoor ben je zeker niet gezond bezig.
Je kunt alleen al door er alleen constant aan te denken, daadwerkelijk ziek worden, vergeet dit niet! Geest en lichaam zijn met elkaar verbonden. Heb je echt klachten en wil je weten wat en óf er iets aan de hand is, ga dan bij de huisarts langs, daar is hij voor. Misschien is door de stress alleen je bloeddruk wat hoog geworden en vandaar die duizelingen. Het kan heel simpel zijn en je weet dan in elk geval dat je verder gezond bent. Zou je van suiker kanker krijgen, dan leed de halve mensheid hieraan want er wordt zeer veel suiker gegeten!
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Oke maar wat zou ik kunnen hebben in combinatie met de andere klachten die ik heb?!
amc
7 jaar geleden
Amandelen heeft iedereen...niet van schrikken dus. Stress veroorzaakt veel klachten, je kunt er van gaan zweten....darmklachten krijgen....hoofdpijn, buikpijn, slecht slapen en noem maar op. Veel mensen krijgen in de winter exceem (droge lucht). Door stress ga je eerder krabben (jeuk) en krijg je er echt last van.
Invetten dus en lekker aan de buitenlucht gaan. Maak je hoofd leeg en relax. Niet meer denken dat je wat hebt en wat het kan zijn. Alleen de dokter kan zeggen of en wat je hebt! Volgens mij maak je je druk om niets omdat alles wat je opnoemt niet verontrustend klinkt.
Cryofiel
7 jaar geleden
annnemein, je vraagt wat je zou kunnen hebben met deze klachten. Mijn stellige indruk:
obsessie, al neigend naar hypochondrie
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Oke dankjullie wel! Het maakt me toch een beetje geruststellender!
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik ben namelijk nog maar 14 jaar dus het is echt een angst voor mij nu om kanker te hebben!
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Zou je ook zwarte stukjes in je ontlasting kunnen krijgen door stress? Sorry maar het maakt me heel erg ongerust !
Ritsuka
7 jaar geleden
Je hebt waarschijnlijk gewoon iets gegeten wat dit geeft. Zoals spinazie je groene ontlasting geeft, en bieten en rode kool rood/paarsig.
Als je dit een paar dagen achter elkaar hebt (werd ook al gezegd door amc hierboven) dan bel je even met de huisarts.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Oke dankjewel! Nog 1 vraagje want ik heb het gevoel dat ik steeds dunner word maar ik heb geen gewichtsverlies (het is steeds rond de 38.5-39) maar wat kan de oorzaak daarvan zijn? Ik heb ook geen verminderde eetlust ofzo alleen dat ik dunner word.
Ritsuka
7 jaar geleden
Je zit middenin de puberteit, dan gaat je lichaam op allerlei manieren veranderen. Kan daarmee te maken hebben. Zorg gewoon voor veelzijdig en genoeg eten, genoeg bewegen, en genoeg slapen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Zou het ook niet kunnen zijn want ik heb van iemand gehoord dat je van diarree dunner word en van stress krijg je diarree dus.... zou dat niet de oorzaak kunnen zijn?
Ritsuka
7 jaar geleden
deze reacties dwalen nu ver af van je originele vraag.
Stel een nieuwe vraag hierover, of bel met je huisarts. Ik ga er nu niet meer op in, tenzij het te maken heeft met je originele vraag over suiker.
amc
7 jaar geleden
Je bent met 14 volop in de groei, dus logisch dat je dunner wordt (je gaat nl. in de lengte). Tot je 18e groei je nog steeds in de lengte.
Wegen is weten!