Is voorgebakken friet in de airfryer wel gezonder dan uit de frituur?

De airfryer zou een 'gezond' alternatief zijn voor de frituur. Echter is het ook wel echt gezonder als je voorgebakken friet gebruikt. Het lijkt mij van niet, daar het immers al een keer voorgebakken (gefrituurd?) is.

Heb overigens al zelf gesneden friet gebruikt (na een half uur in water te hebben geweld), maar dit was geen succes qua smaak en structuur.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
8.8K
ronron1212
7 jaar geleden
Aardappelen snijden en dan het water leggen heeft geen zin. Je moet ze voorbakken. Eerder kan je ze niet in de airfryer doen
Rieneke1
7 jaar geleden
Een maaltijd kan gezonder of minder gezond zijn, maar daar gaat het niet om. Je voedselinname als geheel moet gevarieerd en grotendeels gezond zijn. een enkele keer een frietje of taartje maakt dan niet uit.

Antwoorden (2)

"Gezond" is een relatief begrip. Vet hoeft niet ongezond te zijn.
Het klopt dat voorgebakken frites al gefrituurd zijn. Maar als je ze vervolgens afbakt in de friteuse, dan zijn de frites vetter dan wanneer je ze afbakt in de airfryer.
bamibal
7 jaar geleden
Voor de airfryer wordt ovenfriet aangeraden. Ovenfriet is in vet voorgebakken friet waar in de fabriek nog eens een laagje vet om elk frietje wordt gedaan. Ovenfriet is daardoor beslist niet gezonder (of minder ongezond) van gefrituurde friet.

Zonder gebruik van vet kun je geen friet maken. Gesneden aardappels (niet wellen!) zonder vet in de oven of airfryer levert helaas niet meer dan uitgedroogde aardappelstaafjes op.