Hoe moet Glutenvrij brood bakken zonder gist?

Ik heb een vraagje. Wie heeft er een glutenvrij brood recept zonder gist?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
2.1K
Amadea
7 jaar geleden
Met zuurdesem.

Antwoorden (1)

Hier staat een recept .

INGREDIENTEN 4 PERSONEN

- 300 gr rijstmeel
- 100 gr boekweitmeel
- halve eetlepel zout
- 70 gr (geklaarde) roomboter
- 350 ml spa rood

(1) Meng rijstmeel, boekweitmeel en het zout in een beslagkom. Voeg de (geklaarde) roomboter toe en roer het geheel tot een korrelige massa.
(2) Verwarm de oven voor op 200 graden.
(3) Neem een klein formaat cakeblik en vet deze in. Breng een laagje rijstmeel aan, aan de binnenzijden van het cakeblik.
(4) Voeg nu in een aantal scheuten de 350 ml spa rood toe aan de beslagkom. Roer het geheel met een garde tot een stevige vloeibare massa. Het deeg mag niet te nat zijn. Wanneer het geheel te droog is (blijft wat korrelig) dan voeg je nog een klein beetje spa rood toe. Is de massa te nat dan voeg je wat meel toe.
(5) Doe het deeg in het cakeblik en snij met een mes een streep in de lengterichting van de cake (dit zorgt voor een mooie broodvorm na het rijzen)
(6) Om zo min mogelijk koolzuur uit het deeg te laten ontsnappen doet u de cakevorm zo snel mogelijk in de oven (het brood rijst enkel op basis van de aanwezige koolzuur).
(7) Bak het brood 40 minuten op 200 graden.
Het brood rijst maar enkele centimeters. Het is dus normaal dat het brood niet boven de cakevorm uitstijgt.
(8) Laat het brood afkoelen en maak het daarna voorzichtig los van de rand van het cakeblik.
(9) snij het brood in dunne plakken en vries deze in wanneer u er langer van wilt kunnen eten.

Wanneer u de roomboter vervangt door extra vierge olijfolie dan is het van belang het brood op een lagere temperatuur te bakken.
Bak het brood dan 50 a 60 minuten op 175 graden. Een brood op basis van olie valt sneller uit elkaar bij het snijden van plakken.
Hoe harder de korst hoe moeilijker het snijden gaat. Het brood snijd vaak makkelijker wanneer je het ondersteboven neerlegt.

http://www.smulweb.nl/recepten/1410555/Brood-bakken-glutenvrij-en-gistvrij
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord. Ik heb deze al een keer geprobeert met de oven maar is niet helemaal gelukt. Misschien lukt het wel met de broodbakmachine