Kan ik als ik plastic heb laten verbranden, het inhoud nog gebruiken?

Ik heb een pot kokosolie gekocht, in de magnetron gezet om het laten smelten maar met me domme kop heel die pot gezet. Het deksel was een klein beeitje verbrand, kan ik de kokosolie nog steeds gebruiken?

Toegevoegd na 49 seconden:
De deksel kwam niet meer open, opengebroken met een schaar - kan ik die ook gebruiken?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
2K
Rieneke1
7 jaar geleden
Kokosolie wat met verbrand deksel in aanraking is geweest zou ik wegschrapen . De rest zou ik in een ander potje doen en gebruiken.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verbrand of gesmolten? Sowieso zou ik heet plastic nooit in aanraking met voedsel laten komen en helemaal niet met vetten. ps. waarom wil je het laten smelten?
pps. het smelt rond de 25 a 30 graden dus even op de verwarming zitten werkt net zo makkelijk.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@Jackd, allebei en ik wou het smelten om het gemakkelijker te gebruiken voor mijn dochters haar
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
In het haar is het risico een stuk kleiner. Als er geen verkleuring van de olie is zou ik me geen zorgen maken. Stukje vet in de hand, even opwarmen en het is olie. Als je veel laat smelten is het de volgende dag toch weer hard.

Antwoorden (3)

Kokosolie kan hogere temperaturen verdragen dan de verpakking. Als de temperatuur niet boven de 175 graden is geweest, dan is de kokosolie nog te gebruiken.
jc54
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik heb geen idee hoe hoog de temperatuur was, hij was ongeveer 5 seconden in de magnetron.
Bij het verbranden van plastic komen ongezonde stoffen vrij die in het vet terecht kunnen zijn gekomen. Ik zou er niet op gokken en de boel weggooien.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik gebruik het alleen voor mijn dochter's haar, niet voor consumptie of zo iets. Moet ik het alsnog maar beter weggooien?
Ik zou je aanraden om deze niet meer te gebruiken. Er kunnen gevaarlijke stoffen in terecht zijn gekomen.