Hoelang kan ik vleeswaren in geopende verpakking bewaren.

Tot de houdbaarheidsdatum die erop staat of toch korter

Toegevoegd na 2 dagen:
Weet niet hoe ik op de reacties kan antwoorden want ik ben hier nieuw maar ik vind het wat gek om waardevolle tips te krijgen en er overal een duimpje omlaag aangeklikt is. Wil de users die gereageerd hebben heel hartelijk danken voor het reageren.

Ben er nog niet helemaal over uit maar heb een stuk meer duidelijkheid gekregen. Bedankt tot zover.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
10.8K

Antwoorden (4)

Korter dan de houdbaarheidsdatum die erop staat. Als de vleeswaren open is geweest en je denkt het netjes af, dan kan je het nog 2 dagen na opening gebruiken.

Toegevoegd na 56 seconden:
denkt= dekt
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je de vleeswaren goed afdekt, door bijvoorbeeld zo'n vleeswarenbakje kun je het vrij lang bewaren. Zie hier een tabelletje:

- Gezouten vleeswaren (cervelaatworst, ontbijtspek, rookvlees): 1 week
- Gekookte vleeswaren (gebraden gehakt, gekookte/gelderse worst, leverkaas en leverworst): 4 dagen
- Casselerrib, ham en kipfilet: 4 dagen
- Fricandeau, rosbief: 2 dagen
- Filet Americain: dag van aankoop

Deze informatie is gebaseerd op geopende verpakkingen met een maximale koelkasttemperatuur van 7 graden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Behalve de houdbaarheidsdatum is de temperatuur van je koelkast heel belangrijk. Bij de meeste mensen staat hij vaak te hoog. Een koelkast moet tussen de 5 en 7 graden staan. Liever nog 5 dan 7. Op die temperaturen kun je vleeswaren tot de laatste dag van houdbaarheidsdatum bewaren. Staat je koelkast te hoog, dan is het met een paar dagen gedaan, zeker met kipfilet!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De houdbaarheidsdatum geeft de minimale bewaartijd aan in de koelkast en nog niet geopende verpakking. Je kunt daar gerust een paar dagen overheen gaan.
Met geopende vleeswaren moet je oppassen. Lever blijft maar een paar dagen goed, metworst weer veel langer. Dus goed naar de kleur kijken en blijven ruiken. Bij twijfel niet inhalen und sofort wegschmeissen.