Was saffraan vroeger wel goedkoop? Of hoe valt dit anders te verklaren?

Vanmiddag bezochten we een openluchtmuseum hier in de buurt. In de authentieke vakwerkhuizen was onder andere een ouderwetse bakkerij te bezichtigen. Bij de uitleg over het bakproces van de vlaaien stond vermeld dat wanneer de eieren te duur waren, men ook wel saffraan gebruikte om het deeg een gele kleur te geven. Nu weet ik toevallig dat saffraan tegenwoordig een vrij duur, zo niet het duurste specerij is. En bovendien, de meeste mensen hielden vroeger toch zelf kippen waarvan ze eieren konden rapen, dus dat eieren duur waren wil er bij mij ook niet echt in.Wat is hier een logische verklaring voor? Jammer genoeg was er niemand aanwezig om het te kunnen navragen, vandaar dat ik hoop dat iemand me hier verder kan helpen.

Weet jij het antwoord?

/2500

Mijn moeder hield ruim een halve eeuw geleden precies bij wat onze vier kippen kostten. Een ei bleek maar een paar cent goedkoper dan dat van de melkboer (11 cent). Als je die elf cent van toen omrekent naar nu komt een ei op meer dan een Euro per stuk. Wat saffraan toen kostte weet ik helaas niet, maar je kunt er op rekenen dat de arbeid in de derde wereld nog slechter werd betaald dan nu. Bovendien gaat de prijs van iets uit die landen tegenwoordig vele malen over de kop voor je het in de supermarkt kan kopen, bovendien waren de marges in de tussenhandel vroeger veel kleiner dan nu. Zo wordt het plaatje al een stuk logischer en dan kan ik nog niet eens beoordelen hoe de situatie nog langer geleden was. Door de massaproductie is eten tegenwoordig zo goedkoop dat men veel eten weggooit, men heeft er geen idee van hoe duur eten vroeger was.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100