Ze bevatten allemaal zout. Het percentage zal weinig tot niets verschillen. alleen de herkomst kan verschillend zijn en de prijs uiteraard.Van sommige soorten(zee) zout, zou je verwachten,dat ze gezien de prijs voor 50% ui goudpoeder bestaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Alle zout is zeezout. Ook het zout dat AkzoNobel in Hengelo uit de grond haalt is ooit afgezet door een (inmiddels verdwenen) zee. Het verschil zit hem in de manier waarop het zout wordt gewonnen. ‘Echt’ zeezout wordt gewonnen door zeewater in pannen of ketels te verdampen totdat het zout neerslaat. Een speciale vorm van zeezout is fleur de sel, dat bij de juiste weersomstandigheden als een vliesje op het water van de zoutpannen drijft en daar met de hand af wordt geschept. Mijn- of steenzout daarentegen wordt in mijnen gedolven als gesteente, of als water opgepompt uit een ondergronds zoutmeer. Voor de winning van Jozo wordt zoet water in een ondergrondse zoutlaag gespoten. Vervolgens wordt het zoute water opgepompt en verwerkt tot een zuiver zout. Om volksgezondheidsredenen wordt er jodium aan toegevoegd. Zeezout bevat 95 tot 97 procent zuiver zout (natriumchloride), Jozo is 99,8 procent geconcentreerd.
Zout kan verschillende speciale smaken hebben, het is weliswaar zout, maar er zijn toch duidelijke verschillen op te merken in smaak en prijs.
Bekijk voor meer interessante detail's onderstaande site.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat kan, want er zijn zoveel manieren om zout te winnen en voor consumptie in de schappen te krijgen.
De link is een hele leuke zoutsite.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, het kan wel degelijk verschil maken.

Keukenzout, wat in de volksmond ook wel domweg 'zout' genoemd wordt is eigenlijk NaCl (Natriumchloride).

Zoals hier eerder ook al werd opgemerkt wordt er (soms) Jood/Jodium aan toegevoegd voor de volksgezondheid.

Een belangrijker verschil dat niet alle merken hanteren kwam ik laatst in de winkel tegen toen ik op een pot zout keek, van (als ik me niet vergis) het merk Jozo, met een groene buitenkant.

Wat bleek het geval, in die potten Jozo zit een gedeelte Kaliumchloride (KCl) en dat is dus gemengd met de standaard NaCl. Dit zou goed kunnen zijn voor de gezondheid heb ik me laten vertellen in de antwoorden op mijn vraag over dit verschijnsel (zie link hieronder).

Toch is het niet zo dat alle merken zout KCl bevatten en ook niet alle potten van Jozo bevatten dit (de rode verpakkingen bevatten hoofdzakelijk NaCl).

Dus om kort te gaan: Ja, zout is verschillend per merk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, er zijn variëteiten zoals: zout, zouter, zoutst......
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Afgezien van het feit dat je verschillende zoutsoorten hebt ofwel vindplaatsen is het bij verpakt zout ook nog zo dat sommige er dingen aan toevoegen bijvoorbeeld anti klontermiddel. Ik heb hier een potje met zout uit de himalaya, lichtroze van kleur en in brokken die je met het molentje dat als op het potje zit kun malen.
Heb je het over Nacl puur keukenzout dan is het een mineraal en overal het zelfde.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
absoluut,in een maaltijd kan weinig zout zitten,maar de ene merk is soms wel 2 keer zoveel