is gewone beenham voor op je boterham ook ''bewerkt'' vlees?

ik eet dagelijks (gerookte) Beenham op mijn boterham of broodje. maar is dit ook bewerkt?

8 jaar geleden
2.5K
Utrecht
8 jaar geleden
Ja, alle ham is bewerkt vlees.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Alle vleeswaren zijn bewerkt vlees.
Erna55
8 jaar geleden
Onbewerkt vlees zal rauw vlees zijn.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Erna55 Nee. Een biefstuk is rauw en onbewerkt. Ham en een worst zijn bewerkt. Haal je een worst of een ham zo uit een koe? Of moeten er een aantal bewerkingen overheen?
Erna55
8 jaar geleden
Onbewerkt vlees zal rauw zijn. Ja, bijv biefstuk.
Worst en ham is niet rauw.
Ritsuka
8 jaar geleden
http://www.vox.com/2015/10/26/9617928/iarc-cancer-risk-carcinogenic
Ligt ook heel erg aan wat je verder eet, drinkt en doet op een dag. Als jij lekker gezond eet, ga je echt niet dood van af en toe een plakje bacon.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Erna55 Ach, ik zit idd te dromen :D
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ja, kijk naar de ingredienten. http://www.wkof.nl/nl/kanker-voorkomen/verklein-de-kans-op-kanker/vlees-en-kanker
Biefstuk is (als het goed is) onbewerkt.
Gehakt van de supermarkt is meestal bewerkt, vers van een goeie slager onbewerkt.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Niet ontkennen, wel correct weergeven:
Rood vlees is (volgens dit onderzoek) niet gevaarlijk onder de 500 gram bereid rood vlees per week, dat is ongeveer 700a750 gram rauw verpakt.
En dat is best veel. Bij 2x wit vlees, 2x vis en 3x rood per week, mag je die 2 x dus bijna 250 gram in de pan leggen.
tinus1969
8 jaar geleden
Het probleem is niet het vlees maar het conserveermiddel; meestal nitriet bij vleeswaren en ander bewerkt vlees.
Rood vlees wordt in sommige anderen landen (en vroeger ook wel in Nederland) geconserveerd met nitriet -dat geeft namelijk ook een mooie kleur. In Nederland mag dat wordt of het iig niet meer gedaan.
Cryofiel
8 jaar geleden
@Jackd, dank voor je correctie. Om een correctie op jouw correctie te geven: tot nu toe werd van rood vlees al wel vermoed dat het kankerverwekkend zou kunnen zijn, maar het bewijs was nog niet voldoende hard. Nu is het bewijs wel voldoende hard vanaf bepaalde hoeveelheden. Een al 15 tot 20 (of zoiets) jaar bestaand vermoeden is nu bevestigd. Hetzelfde vermoeden bestaat ook voor kleinere hoeveelheden rood vlees. Voor die kleinere hoeveelheden is het vermoeden nog niet bevestigd. Het ligt echter voor de hand dat als bijvoorbeeld 500 gram kankerverwekkend is, 499 gram niet volkomen veilig is. Ook met kleinere heoveelheden moeten we dus maar beter voorzichtig zijn.
Cryofiel
8 jaar geleden
@tinus1969, de kankerverwekkendheid geldt niet alleen voor nitriet. Ook vlees dat op traditioneel-natuurlijke wijze is bewerkt is kankerverwekkend. Denk daarbij aan zouten, drogen en roken. Ook geheel onbewerkt rood vlees is kankerverwekkend. Dat komt door een stof die van nature in zulk blees aanwezig is. Ik ben de naam even kwijt, ik meen dat de naam van deze stof met haem begint.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Eerst een correctie op mezelf:
3x per week kan je bijna 250 gram.. (niet 2x) Beter iets verder kijken:
Er zijn volkeren, o.a. de Inuit die veel meer vlees eten en veel minder darmkanker hebben. Het is niet vlees op zich, het is de manier waarop het gefokt wordt.
Een koe hoort in de wei gras en kruiden te eten, niet in een stal met veel soja en mais.
Er zit daardoor een groot verschil tussen omega3 en 6 waarbij 6 ontstekingsbevorderend werkt. En dat is een risico factor voor kanker.

Het beste antwoord

Ja. Bewerkt vlees is al het vlees dat is geconserveerd door middel van roken, drogen, zouten of door toevoeging van conserveringsmiddelen. En dat is bijna alles: van de knakworst tot het plakje ham, en van de salami tot de hamburger.

Het advies van KWF om ham, salami en worst te vermijden betreft dus ook beenham. (En tevens niet meer dan 500 gram rood vlees per week eten).
Amadea
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Prima antwoord hoor.
Maar er blijft genoeg over en bij een goeie slager waar veel vers is, tellen hamburgers en gehakt vaak niet als bewerkt.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Volgens mij ligt het vooral aan alles wat er als toevoegingen door is gegooid. Hoe minder, en hoe meer je zelf doet, hoe beter. Maar ik geloof geen fractie van een seconde dat dit "nieuws" breed opgepakt gaat worden en effecten gaat hebben op de kant&klaar-vlees-consumptie.
tinus1969
8 jaar geleden
@Marleen, klopt; het probleem is niet het vlees maar het nitriet (conserveermiddel). Vleeswaren (en in sommige landen ook rood vlees) worden geconserveerd met nitriet.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Goed antwoord, ook de toegvoeging van Jackd vind ik erg belangrijk.
Niet al het vlees zit conserveermiddelen in..
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Volgens dit onderzoek is er geen hoofdschuldige aan te wijzen.
Het gaat (volgens dit onderzoek) dus niet alleen om nitriet. Het maakt alleen een verschil tussen bewerkt en onbewerkt. Gehakt met alleen ascorbinezuur (=E300 =vitamine C) is in dit onderzoek even schadelijk als vleeswaren met 20 verschillende conserveermiddelen en andere toevoegingen. Verder met iedereen eens hier. (gebeurt niet vaak :-)
Cryofiel
8 jaar geleden
Ook onbewerkt rood vlees is kankerverwekkend.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het hele gedoe over vlees. We eten het al ik weet niet hoe lang en nu krijg je er ineens kanker van. Alle importartikelen moet je ook niet eten want alles is bespoten met gif wat in Nederland allang verboden is.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@boerderijbert Niet ineens, dat was altijd al zo, nu weten we het alleen. Er is verder weinig gedoe. Alleen even de minimale ophef in de media. Er zal weinig veranderen gok ik.
tinus1969
8 jaar geleden
@Cryofiel etc. Dat vers rood vlees kankerverwekkend is, is vziw helemala niet zo duidldeijk, juist vanwege de manier waarop dit soort epidemiologische onderzoeken zijn gedaan. Nitriet, alsmede behandelingen als roken etc zorgen voor stoffen die aantoonbaar effect hebben op DNA etc (dus zuivere stoffen die ook in simpele modelsystemen mutageen, tumorigeen of tumorbevorderend zijn). Rood vlees is vziw niet mutagaan; waarom het dus kanker zou kunnen veroorzaken is onduidelijk.
Cryofiel
8 jaar geleden
@tinus1969, rood vlees bevat nu eenmaal hemato... (ben de precieze naam kwijt). Dat is de stof waaraan rood vlees de rode kleur te danken heeft. Dat hemato... is kankerverwekkend.
Amadea
8 jaar geleden
Iets met hemato... is niet te vinden, Cryofiel. Wel nitrosamines. Dat zijn kankerverwekkende stoffen omdat ze door de rode kleurstof heem in dat vlees de productie stimuleren van stofjes die het DNA in de menselijke lichaamscellen beschadigen.
Cryofiel
8 jaar geleden
@Amadea, dan vermoed ik dat ik heem, of één van de voorloper- of resulterende stoffen, in gedachten had. Of misschien de latijnse naam van heem.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Misschien dacht je net als ik in eerst instantie aan hemoglobine - wat strikt genomen eigenlijk myoglobine moet zijn. En dat dan weer verwarren met hematocriet. Nogal verwarrend, al dat Latijn.