Waarom heeft eten een smaak?

Hallo vrienden!
Ik vroeg mij laatst af; waarom hebben dingen een smaak? En waarom heeft alles een andere smaak? Hopelijk weten jullie het haha!
Groetjes Joep Hekjes

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.3K

Antwoorden (2)

Voedingsmiddelen hebben oa een smaak voor de veiligheid van de mensen.
Toen we heel vroeger ons eten uit de natuur haalden was het wel makkelijk, als iets bitter was bleef je er vanaf, vaak zijn deze stoffen ook giftig.
Niet in alle gevallen, maar bepaalde dingen eten mensen dan minder snel, en zullen minder snel ziek worden

Toegevoegd na 1 minuut:
zie ook de link
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Beste Theo,
Bedankt voor je reactie! Maar ik bedoel eigenlijk iets anders. Ik vraag mij namelijk af: hoe komt het dat eten een smaak heeft.
Groetjes Joep Hekjes :)
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
de ware reden waarom dit genetisch bepaald is weet ik niet, echter ik weet wel dat door selectie en kweken er bij bijvoorbeeld aardappels, peren, appels, wortels en nog veel meer groenten en vruchten er bewust op wordt geselecteerd om in een bepaalde richting te gaan.
Dus appels zoeter, of juist zuurder te maken
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
is een beetje kip ei verhaal, maar eten heeft eigenlijk geen smaak. Smaak is iets dat mensen ervaren, oorspronkelijk zoals eerder gezegd om eetbare zaken van oneetbare zaken te scheiden en bijvoorbeeld giftige stoffen te herkennen.
In het geval van bijvoorbeeld fruit heeft vervolgens de plant zich weer aangepast om beter opgegeten te worden. Dit helpt weer bij de verspreiding van zaden waardoor de soort succesvoller is.
Oftewel, aardappels smaken goed omdat er voedingsstoffen in zitten waar mensen iets aan hebben. Appels zijn zoet omdat mensen en dieren graag zoete dingen eten en de pitjes vervolgens verspreid worden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
-Andersom. Voedsel heeft geen smaak zodat het veilig is voor ons. Wij en andere dieren kunnen de verschillen in samenstelling proeven zodat we bepaalde smaken en wellicht giftig voedsel eruit kunnen halen. Ik kan me voorstellen dat in beginsel dieren niet/minder konden proeven en dat er later is bijgekomen. Er was nooit een tijd dat voedsel geen smaak had en later wel. Dus evolutionair klopt er niks van wat je zegt. Je denkt uit een soort dienstbaarheid voor de mens. Je zou er bijna uit kunnen halen dat je religieus bent. Hoe zit het dan met dieren die ook smaak en reuk hebben? Een dier met de genetische afwijking die bitter sneller zal laten liggen, zal makkelijker overleven en een groter kans hebben zich voort te planten. Maar dat zegt weinig over de vraag, "waarom heeft voedsel een smaak". Dat zal veel meer liggen aan de samenstelling van dat voedsel.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Wie en waar wordt gezegd dat voedsel eerst geen smaak heeft en later wel?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik niet en als jij zegt dat het ook niet zo is, waarom kan je dan zeggen dat het de mens dient? Voedsel had ook voor de mens al die smaak.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Door het te zeggen zoals je het zegt lijkt het erop dat voedsel maar smaak is gaan ontwikkelen om zo zich voor de mens te kunnen onderscheiden in veilig en onveilig. Als je dat niet bedoelde, dan weet je nu dat het verkeerd opgevat kan worden.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Wij en andere (zoog)dieren hebben zoveel smaakreceptoren omdat dat evolutionair voordelig is/kan zijn. Zonder die receptoren zou alles hetzelfde smaken. Het verschil in moleculaire samenstelling die per voedselproduct verschilt, zorgt icm met de smaakreceptoren voor verschillende smaken. Smaken die als eetbaarder worden gezien zullen idd door pitverspreiding sneller vermeerderen. Later menselijk ingrijpen dmv van kweken is irrelevant. Daarvoor bestonden er ook al smaak.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Haal de mens weg uit het hele plaatje. Bestaat er dan nog smaak?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ja, voor dieren geldt hetzelfde, daarom laten koeien Jakobskruid ook staan
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@ mr Tomaat: mijn verhaal komt blijkbaar niet helemaal duidelijk over, het heeft niets met het dienen van de mens te maken (dat staat er ook niet) Vruchten die zoet zijn worden door mens en dier gegeten waardoor de zaden zich beter verspreiden, hierdoor zijn planten met zoete vruchten evolutionair gezien succesvoller geweest. Ze passen zich dus niet aan, maar door het ecosysteem zijn de eetbare en zoete varianten overgebleven. Dit geldt uiteraard alleen voor vruchten e.d. Mijn eerste opmerking was dat eten eigenlijk geen smaak heeft, maar dat smaak iets is dat mensen (en dieren) ervaren.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@elviscrespo Had het niet tegen jou, maar tegen theo15
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Mens staat buiten dit verhaal. Maar zijn eerste zin heeft het over de mens.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
dat geldt zowel voor mens als dier Mr Tomaat, ik heb alleen als voorbeeld de mens genoemd
Eten heeft een smaak doordat de smaakreceptoren op je tong en achter in je mond dit waarnemen. Verschillende chemische samenstellingen van het eten worden door deze receptoren ervaren als verschillende smaken. Bij een mens is ook de reukzin belangrijk bij de ervaring van smaak. 'Smaken' (dit zijn eigenlijk alleen geuren) zoals menthol, kaneel en specifieke vruchten kan je alleen met behulp van je neus waarnemen.