Kun je brandwonden in je mond krijgen tijdens het eten van chips?

Toegevoegd na 1 uur:
Vaak maak ik het mee nadat ik chips heb gegeten. Het lijkt dan alsof ik brandwonden bij mn gehemelte heb.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Nee, dat zijn geen brandwonden, maar het gevoel wordt waarschijnlijk veroorzaakt door het (vele) zout van de chips. Dat zout dringt makkelijk in de huid van je gehemelte en je voelt het dan droog en pijnlijk worden. De chipsstukjes zelf kunnen kleine wondjes in je mond veroorzaken waarin ook weer zout terecht kan komen. Door het zout krijg je dus een droog en pijnlijk gehemelte. Dat gevoel kan vergelijkbaar zijn met het gevoel van brandwondjes.

Nee. Niet als het gewone chips zijn waar niemand iets aan toegevoegd heeft, en als je daarbij ook niet iets kokend heets gaat drinken of eten. Toegevoegd na 4 dagen: Er is nu pas een notificatie gekomen van de toevoeging op de vraag. En die maakt mij duidelijk dat het om irritatie van het verhemelte zal gaan. Bij het eten van de chips stop jij ze vermoedelijk in verticale richting in je mond. De nog harde rand schraapt dan tegen het redelijk gevoelig gehemelte, en dat gaat protesteren. Zelf heb ik daar vooral bij het eten van vers stokbrood last van. De oplossing voor jou is: breek de chip eerst in kleinere stukken, leg die op je tong om er eerst wat speeksel bij te laten komen, en ga er dan pas op kauwen.

Ja, als je allergisch bent voor één van de ingrediënten. Maar dat zijn geen gewone brandwonden, dat zijn brandwond-achtige blaasjes of eventueel een brandend gevoel, zoals je dat ook kunt hebben als je bijvoorbeeld je thee te snel opdrinkt.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100