Wat is de beste witvis om te eten? (zie uitleg)

Ik ben nu vegetariër, maar ik denk eraan om 1 keer per week vis te gaan eten. Ik wil graag een vis eten die veel visvetzuren bevat, zoals omega 3, die je via andere voeding lastig binnenkrijgt.

Nu lust ik vrij weinig vissoorten, de typische vette vissen als haring, makreel, paling of zalm lust ik echt niet.
Vissoorten die ik wel lekker vind, zoals kabeljauw of andere witvis, is vaak heel mager.

Nu is mijn vraag welke witvis/vis zonder sterke smaak ik het beste kan eten voor mijn visvetzuren?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
9.9K
Rieneke1
7 jaar geleden
https://www.google.nl/webhp?sourceid=chrome-instant&ion=1&espv=2&ie=UTF-8#q=omega+3+vetzuren+vegetarier&tbm=shop Je hoeft geen dierenleed te sponsoren als je dat niet wil.
Ritsuka
7 jaar geleden
je kunt er ook voor kiezen om omega 3 capsules te nemen. Magere vis bevat volgens mij niet veel daarvan
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik vind het altijd een lastige vraag of je nu echt vis nodig hebt. Mijn voorkeur gaat uit naar natuurlijke voeding boven capsules, maar ik lees op internet dan lijnzaadolie ook goed is voor de omega 3. En inderdaad Rieneke, naast het vraagstuk wat een goede vis is qua vetzuren, speelt het hele vraagstuk qua duurzaamheid/dierenleed ook nog.. Liever eet ik geen kweekvis uit Vietnam waar men antibiotica in het water gooit, of vissen die al zeldzaam zijn. Misschien dat ik met lijnzaadolie ook een eind zou moeten komen. Nu speelt er eigenlijk voor mij nog een vraag/motivatie om dan wel of geen vis/vlees te gaan eten, wellicht dat ik hier nog een andere vraag voor aanmaak. Ik fitness heel veel (6 keer per week), waarin ik veel aan krachttraining doe. Mijn doel is om goed gespierd te worden. (ik doe dit sinds 8 weken en trek hier sowieso wel een maand of 8 voor uit, gespierd wordt je niet 123)
Ik vraag mij erg af of een vegetarisch dieet voldoende is. Uiteraard let ik op mijn eiwitten en als ik bereken hoeveel eiwitten ik per dag eet, dan is dat genoeg. Ik eet namelijk wel eieren, skyr (ijslandse yoghurt met veel eiwit), magere kaas en plantaardige bronnen als pindakaas bijv.
Qua aantal gram eiwitten per dag kom ik goed uit, maar het gaat natuurlijk niet alleen om de hoeveelheid, maar ook om de juiste verhouding van aminozuren. Nu vraag ik mij af of daarvoor vlees/vis noodzakelijk is? Hebben vlees en vis een ander soort eiwitten, die je echt nodig hebt?
Ritsuka
7 jaar geleden
vlees en vis hebben andere aminozuren dan plantaardige bronnen. Weet niet of je met plantaardig alleen ook aan alles komt dat je nodig hebt.
Naast hoeveelheid eiwitten gaat het met spiermassa opbouwen ook om een kcal overschot. Je wilt opbouwen, dan moet je (iets) meer innemen dan je verbruikt. En daarnaast regelmatig trainen met een goed schema.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
als men werkelijk geen vis lust is Flinndal omega-3 Forte dan een goed vervangingsmiddel?
Cryofiel
7 jaar geleden
De aminozuursamenstelling is inderdaad een punt dat helaas vaak wordt vergeten.
Ritsuka
7 jaar geleden
hier een lijst met belangrijke stoffen die je alleen uit dierlijke bron kunt verkrijgen: http://examine.com/nutrition/what-beneficial-compounds-are-primarily-found-in-animal-products/
Ritsuka
7 jaar geleden
lijnzaad kan voor omega 3, maar word heel slecht opgenomen/gevormd in je lichaan: http://examine.com/nutrition/can-i-eat-flax-seeds-instead-of-fish-or-fish-oil-for-omega-3s/
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dank voor de links Ritsuka! :)

Het beste antwoord

Als het om de omega 3 vetzuren gaat: de vetste.
En dat is juist wat je niet lekker vindt.

Je zegt dat je wel eieren eet.
Kies dan voor omega 3 eieren, of eieren van gras gevoerde dieren, ook daarin zijn de vetzuur verhoudingen beter.

Ik ben zelf ook echt geen viseter, maar eet bijvoorbeeld wel makreel gerookt en/of in een ovenschotel. En super vers bij een goeie visboer, dus niks uit de supermarkt. (bevroren kan wel)

Toegevoegd na 4 minuten:
Beetje onrealistisch:
Naar Noorwegen gaan en verse wilde zalm, dus dezelfde dag uit de rivier gevist, uit de oven eten.
Daar zit dus geen "vislucht" aan en smaakt zeer zacht.

Toegevoegd na 7 minuten:
In de bron een tabel met vetzuur hoeveelheden.