Wat wordt bedoeld met 'taps'?

Soms hoor ik mensen praten over 'taps', het is iets met drank alleen weet ik niet zeker of er een specifieke drank mee wordt bedoeld of algemene term? Ik heb het proberen op te zoeken maar zonder resultaat.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
2.6K
TurfGraver
7 jaar geleden
Bedoel je geen schnaps?
Erna55
7 jaar geleden
Taps kan ook wijzen op de vorm : het "taps toelopen" van iets.
In de context "iets met drank" kan ik me voorstellen dat men het heeft over taps toelopende kurken.
Amadea
7 jaar geleden
Het is ook meervoud van het kraantje waar bier uit getapt wordt: één tap, twee taps. Dus misschien gaan ze dan meerdere soorten bier proeven?

Antwoorden (2)

"Taps" de in relatie met alcohol heeft meerdere betekenissen. Uit jouw vraag wordt helaas niet duidelijk welke betekenis je bedoelt, maar ik zal een poging wagen:

Met een 'tap' wordt vaak een kraantje bedoeld. Via dit kraantje kun je vaak kleine hoeveelheden vloeistof (in vergelijking met de hoeveelheid die in het hele systeem aanwezig is) kunt aftappen. Denk b.v. aan een aftappunt van water, maar uiteraard ook van bier.

De aftappunten van bier uit het vat zijn vaak prominent aanwezig in een kroeg. De "tap" (meervoud: taps) verwijst daarom vaak niet alleen naar de betreffende kraan, maar zelfs naar de hele kast waarin deze is ingebouwd: de tapkast, afgekort: de tap.

Tegenwoordig zijn er ook kleinere versies van zo'n biervaatje-met-een-kraantje: de zogenaamde "thuistap".

Dit is een verkleinde versie van het systeem dat men in een café of een kroeg aantreft, bedoeld voor thuisgebruikebruik door de consument zelf.
Jong volwassenen zeiden dat altijd bij mij op school om aan te geven dat ze gewoon wat gingen drinken waar alcohol in zat, vaak pils. Bijvoorbeeld: Haal jij zo nog taps voor vanavond?

Toegevoegd na 2 minuten:
Het kan dus een kratje pils betekenen bij iemand thuis of inderdaad een tapbiertje zoals hier ook genoemd. In bredere zin werd er eigenlijk ook vaak gewoon alcoholhoudende drank mee bedoeld.