Is eigen bereide popcorn uit popcornmachinme gezond?

Ik heb een schepje pure popcornmais in de popcornmachine gedaan en dien het op zonder toevoegingen. Maïs is van nature zoet. Is het gezond om dagelijks deze popcorn te eten?

7 jaar geleden
1.4K
Ritsuka
7 jaar geleden
Ligt er ook aan hoeveel je ervan eet, en wat je verder op een dag eet. Het is in elk geval gezonder dan elke avond een bak chips.

Antwoorden (2)

Popcorn is van maïs en daar is niks mis mee. Zonder suiker is het prima als snack, een beetje zout mag wel.

Elke dag een beetje is niet erg, maar neem geen grote hoeveelheden. Het is in ieder geval veel beter dan chips bijvoorbeeld.

Toegevoegd na 38 seconden:
Antwoord : het is een gezonde snack.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Popcorn is de perfecte gezonde snack, indien je de maiskorrels met een beetje olie bakt en niet met boter. Het is in de pan of machine gebakken zelfs ook gezonder dan de magnetronpopcorn.

In 2012 heeft een onderzoek plaatsgevonden, waar wetenschappers dit bepaalden. Zij kwamen erachter dat popcorn zelfs meer polyfenolen bevat dan groenten en fruit. Polyfenolen zijn stofjes die ontstekingsremmend werken en als antioxidant de vrije radicalen aanpakt...die aanleiding geven tot het krijgen van allerlei ziekten.
Een portie popcorn bevat gem. ca. 300 mg. polyfenolen, tegen gem. zo'n 160 mg. in een portie fruit.

Daarbij blijken er in het omhulsel van de mais,(de schilletjes, die je als harde kleine stukjes bij een popcorntje voelt), de hoogste concentratie daarvan te zitten plús nog eens veel vezels. Popcorn is eveneens de enigste snack die voor 100% uit onverwerkte hele granen bestaat en één portie bevat daardoor meer dan 75% van de dagelijkse aanbevolen hoeveelheid aan hele granen.

Toch geldt ook hier...eet het met mate en laat er niet je fruit of groenten voor staan. Hierin zitten namelijk weer andere stoffen die je ook nodig hebt en die niet in popcorn zitten.
amc