Kan ik een kruimelbodem maken zonder boter of misschien met zonnebloemolie?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
12.6K
Amadea
7 jaar geleden
Nee, want dan wordt het geen stevig geheel.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Zou het een idee zijn je voorraadkast eens na te kijken op dingen die je altijd onverwacht nodig hebt, zoals boter, houdbare slagroom, bloem, suiker, bakpoeder, cacao, vleesconserven, fruit in blik, diepvriesbladerdeeg, gelatine, eieren, dat werk ? Als je al twéé zulke cruciale (en alledaagse) ingredienten niet op voorraad heb, is dan de volgende vraag waarmee je fruit of suiker kunt vervangen ? ;-) Het houdt een keertje op natuurlijk....alleen monchou is geen taart. Probeer een lekkere trifle ; laagje kruimels, laagje mon chou, laagje jam. (Als je dat in huis hebt ;-). Snel en heerlijk toetje.

Antwoorden (1)

Kruimeldeeg als in "crumble" kun je inderdaad uitstekend zelf maken ; het is in feite een variant op appeltaartdeeg dat bestaat uit bloem (evt. zelfrijzend bakmeel), vet en suiker. Dat vet mag boter zijn, maar ook olie. Je bakt het zonder vulling en net iets gaarder, waardoor het lekker bros is.

Voor een brosse, goed verkruimelbare bodem kun je gewoon uit de losse pols (doe ik altijd) ongeveer gelijke delen suiker en bloem door elkaar mengen, en daar beetje bij beetje olie bij doen tot het een niet al te vaste deegbal is (je moet hem nog makkelijk kunnen "verkruimelen" en weer in elkaar kunnen drukken).
Uitdrukken op de bakplaat en bakken op 180 graden tot status mooi bruin. Daarmee kun je uitstekend een kruimelboden van voorgebakken en weer aan elkaar geplakte kruimels vervangen.

Wil je echter van losse kruimels (zelfgebakken of van verpulverde koekjes) weer een hele, stevige bodem maken, (een overigens heerlijke "luiewijvenbodem", zoals van verkruimelde biscuitjes of bastognes zoals we onder kwarktaart wel doen) , nee, DAN heb je echt boter (harde boter zelfs, geen smeerbare) nodig om een beetje samenhang te krijgen. Dat gaat je op geen enkele manier lukken.

Dus : een kruimelbodem : ja, makkie
Een "luiewijvenbodem" van kruimels : nee.