hoe lijm maken van gezonde natuurlijke product(en)?

Hallo

Ik wil voor een project op school maanzaad en chiazaad aan elkaar plakken alleen moet het plaksel wel natuurlijk en liever niet ongezond zijn en het moet ook minstens 3 jaar blijven plakken. Zelf dacht ik aan (heide)honing maar dat verloor na een paar dagen al zijn werking omdat het begon te kristaliseren. Hebben jullie toevallig nog ideeën?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
2.6K

Antwoorden (2)

Hars is een kleverige product dat voornamelijk afkomstig is van naaldbomen. De hars die uit de bast van de boom komt als deze wordt beschadigd, dient als bescherming. Hars wordt al van oudsher gebruikt als lijmmiddel.
Beenderlijm, vleeslijm, huidenlijm en vislijm worden ook wel “warme lijm” genoemd. Ze worden gemaakt van de beenderen, vleesresten en huiden van runderen, schapen, lammeren, konijnen of vis: Het werd verkocht in de vorm van grote plakken of koeken en later in de vorm van harde gele of oranje kleurige korrels of parels.

Bereiding
Eerst is het nodig de korrels een paar uur in een laagje water te laten weken. Daarna kan de geweekte lijm “au bain Marie” worden gesmolten en verwarmd, totdat een gladde stroperige massa ontstaat. Hiervoor bestaat een speciale tweedelige gietijzeren lijmpot. De buitenste pot is voor water en de binnenste pot, die in de buitenste pot komt te hangen is voor de geweekte lijmkorrels. Normaal is dit ± 1 deel korrels en 1,5 tot 2 delen water. De lijm kan op deze manier rustig smelten en heet worden (tot ca. 70º), zonder te verbranden. Eventueel kan er extra water worden toegevoegd om de lijm dunner te maken.
Zowel de lijmkorrels als de speciale lijmpot zijn verkrijgbaar bij speciaalzaken voor houtbewerkers of antiekrestauratie.
fremar
7 jaar geleden
Je kunt ook lijm van aardappels maken, klik op de link voor de werkwijze.
Komen alleen natuurlijke materialen aan te pas, moet dus aan je vraag voldoen.

succes