Maakt het uit of je groente en fruit pas afspoelt als je het gebruikt ipv direct na aankoop?

Een beetje domme vraag misschien maar ik vraag me vaak af of ik groente en fruit het best direct na aankoop zou moeten wassen of pas als ik het consumeert?

Weet jij het antwoord?

/2500

Hoe eerder je het schoonmaakt, hoe meer tijd er is om weer vies te worden. Fruit op de fruitschaal verzamelt bijvoorbeeld weer stof. Je kunt het dus het beste pas afspoelen als je het gaat gebruiken.

Ja, zowel groente als fruit (de meeste soorten) kun je beter wassen worden net voordat je het gaat bereiden en/of consumeren. Het gaat niet om restjes van bestrijdingsmiddelen, want die tref je er tegenwoordig nauwelijks meer op aan. Maar het is lekkerder en hygiënischer. Niemand wil met die lekkere preischotel mee een hap zand binnenkrijgen natuurlijk. En je wilt niet weten door hoeveel vieze handen die appel is gegaan voordat hij in de jouwe belandt. Veel soorten fruit en groente worden voor de verkoop al gewassen door de fabrikant. Maar nadat het afgespoelde voedsel eenmaal in de supermarkt ligt, wordt het herhaaldelijk aangeraakt door verschillende mensen. De vakkenvuller legt ze in de schappen en vervolgens worden ze opgepakt door verschillende mensen die twijfelen over hun aankoop en het weer terugleggen. Al deze mensen hebben bacteriën op hun handen die ziektes kunnen overdragen. Daarnaast is het ook mogelijk om bacteriën te verspreiden over het groente en fruit door te niezen en te hoesten in de buurt van het schap. Was je je groente en fruit niet, dan kun je deze bacteriën binnenkrijgen en ziek worden. Ook nadat jij het hebt gekocht en thuis een poosje bewaard kunnen daar nog verontreinigingen bij komen. Je zou het misschien niet denken, maar de meeste voedselvergiftigingen en -infecties worden opgelopen in Nederlandse privékeukens. Het maakt dus uit op jouw gezondheid als je groente en fruit vóór gebruik wast.

Bronnen:
http://www.margriet.nl/fitengezond/voeding...
http://www.womenshealthmag.nl/Health/groen...

Als je zoveel mogelijk vitamines wilt behouden, dan was en/of snijd je het kort voor de bereiding! Laat het ook nooit lang in het water liggen, want dan 'zwemmen' er vitamines en mineralen weg in het water. Is het water dan ook nog warm of niet goed koud, dan kunnen er microben groeien (het begin van fermentatie).

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100