Hoewel de consument zegt wel te willen, en het aandeel biologische producten (niet alleen vlees maar in alle sectoren) elk jaar - flink- groeit, is het aanbod aan scharrelvlees (waaronder scharrelkip) nog steeds erg laag, en nog bij lange na geen 25 %.
De productie , die meer ruimte en tijd en geld kost, is daar debet aan (aan de vraag kan nog niet helemaal worden voldaan), maar ook aan de vraagkant kiest de consument als het puntje bij het paaltje komt in de regel nog voor het - veel goedkopere - bioindustrievlees.
Niet alleen als vers vlees, maar ook verwerkt in allerlei producten vind je eigenlijk nog uitsluitend het goedkoper vlees (bevroren kip/kipfilets, soepkippen, kipnuggets, kipsateh, broodjes bapao, vleesproducten met kip er in, vleeswaren, diervoeding, etcetera etcetera. Vrijwel geen biologische producten in deze sectoren).
Het aandeel mensen dat UITSLUITEND scharrelkip koopt is dus nog (schrikbarend ?) laag, maar soms ligt dat aan het aanbod, en soms aan de prijs.
Als ik heel eerlijk naar mezelf kijk, koop ik af en toe, als het er is, en ik heb niet zo heel veel nodig ), scharrelvlees, maar meestal is dat er OF niet als ik het nodig heb, OF het is zo exorbitant duur dat ik ook maar (scharrel)eieren voor mijn geld kies. Iets meer betalen vind ik geen probleem, maar het dubbele...tja, ik ben ook maar een gewone Nederlander.