Hoe zie je aan een bus cacaopoeder of het rauwe cacaopoeder is?

Ik heb vandaag een bus cacaopoeder van Buisman gekocht bij de Janlinders.
Bij 'ingrediënten' staat 100 % cacaopoeder.
Ik vroeg me af of deze cacao rauw is.
Mijn zusje zegt van niet, omdat er dan wel ergens het woord 'rauw' zou staan. Maar ik vraag me af of ik haar wel moet geloven.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
5.4K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Nee, deze is niet raw, de cacaopoeder van Buisman is daar veel te goedkoop voor en je zusje heeft gelijk, als hij rauw was had het er zeker opgestaan. Rauwe cacaopoeder koop je bij de biologische winkel, voor dezelfde hoeveelheid als er in de pot van Buisman zit, betaal je rond een tientje.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Hier verkopen ze rauwe cacaopoeder:
http://www.supernaturals.nl/voeding-en-superfoods/superfoods/natuurlijke-zaden-noten-olien/cacao.html
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Zusje heeft gelijk, als het er niet opstaat is het niet rauw.

Het beste antwoord

Je kunt het aan de ingrediënten zien die op de verpakking vermeld staan. Als ik die van jouw 'Buismanbusje' bekijk, dan mis ik een aantal ingrediënten die wél in rauwe cacao zitten. Bij rauwe cacao zit er per 100 gr. zo'n 40 mg. koper in, 550 mg.magnesium, 250 mg. ijzer en 70 mg. zink in.
De energiewaarde van rauwe cacao is ook lager bij rauwe cacao, nl.ca.255 Kcal. Bij jouw busje staat daar 367 kcal.omdat rauwe cacao minder vet bevat (11 g.waarvan 6,5 g.verzadigd)
In rauwe cacao zitten ook meer vezels (33 g) en een stuk minder zout namelijk slechts 0,025 g.

Jouw Buisman cacaopoeder is dus gebrand en hierdoor zijn door de verhitting de mineralen verdwenen. Rauwe cacaopoeder wordt voor het malen wel geroosterd maar tijdens het malen niet verhit, zoals gewone cacaopoeder wél. Juist de verhitting tijdens het malen zorgt ervoor dat veel mineralen en enzymen verloren gaan.
Rauwe cacaopoeder wordt tijdens het malen dus niet verhit en blijft daardoor alle goede eigenschappen van cacao behouden. Zelfs de vezels en proteïnes blijven behouden.
amc
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Lijkt wel een beetje reclame voor rauw.
Mist ook het stukje over oxaalzuur dat weer meer in rauwe cacao zit waardoor alle voordelen meer dan teniet worden gedaan. Uitgaande dat dit gebrande cacoapoeder is, maakt het voor bijvoorbeeld magnesium weinig uit.
https://www.voedingswaardetabel.nl/voedingswaarde/voedingsmiddel/?id=243 Verder zou een bron van je gegevens leuk zijn, want dit schrijf je vast niet uit je hoofd.
Juist mineralen verdwijnen niet door verhitten.