Zitten de vitamintjes echt onder de schil?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3.6K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goeie vraag! +
Er zijn al wat antwoorden gegeven, maar hoe weten deze mensen dat nou zo zeker? Waarom zitten ze niet IN de schil, of juist alleen in het klokhuis?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dank voor de plus.

Antwoorden (5)

De gehele vrucht zit onder de schil, dus ook de vitamines.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij aardappelen wel maar bij veel ctrusvruchten zit het door de hele vrucht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jazeker daarom moet je de aardappels zo dun mogelijk schillen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
bij de sinaasappel zitten de meeste vitaminen in het witte velletje tussen de schil en de vrucht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En, heel belangrijk: vezels!
Dat ligt aan het type vitamine en de soort vrucht.

Allereerst zijn de vitamines bedoeld voor stofwisseling in de plant zelf. Ze zijn dus te vinden in de cellen van de plant. Die cellen komen in de hele plant voor en ook in alle delen van de vrucht (schil , in de pitten etc).

Vitamines die in licht afbreken zullen in mindere concentratie voorkomen in de cellen aan de oppervlakte (schil).

Maar er zijn ook vitamines die juist een vrucht beschermen. Zo vormt de appelschil een buffer tegen aanvallen van bacteriën en schimmels via een hoge concentratie aan antioxidanten als vitamine C. Dat betekent dat de meeste vitaminen bij appels inderdaad direct onder de schil zitten en je om deze vitamines binnen te krijgen ook het beste de appelschil kunt opeten (bestrijdingsmiddelen daargelaten).

Maar bij de peer zitten de vitaminen juist gelijk verdeeld over de hele vrucht.

Bij de aardappel spelen in de schil de vitamines en antioxidanten minder een rol door het gif solanine dat bescherming biedt. Daarom is het verstandig om de schil te verwijderen en niet te eten.

De pruim herbergt tenslotte direct onder de schil de stof anthocyaan, die mede beschermt tegen kanker en hartinfarcten.

Verder moet je vitamines niet verwarren met vezels. Die zijn gezond omdat ze helpen in de darmen bij de stoelgang. Deze vezels zitten sowieso in de schil en onder de schil. Maar sommige schillen zijn oneetbaar of niet lekker (banaan, sinaasappel).