Hoeveel water heb je nodig voor een liter water?

Een kilo chocola kost 17.000 liter water, rundvlees 16.000 liter - maar hoeveel liter water is er nodig om één liter schoon drinkwater te krijgen en bij een consument te brengen?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.6K
erotisi
7 jaar geleden
Zesenzestig procent van het drinkwater in Nederland komt van grondwater, de rest is gezuiverde oppervlaktewater. Grondwater komt van een diepte tussen de 40 en 200 meter. Het voordeel van dit water is dat het al redelijk schoon is.
Het scheelt dus al veel waar het vandaan komt. En rivierwater zal wel veel slikdeeltjes bevatten dus
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Leuk die water getallen.
In Nederland hebben we echter een water overschot. We pompen het uit de polders via kanalen en rivieren de zee in. Van hoger gelegen gebieden stroomt het via beekjes en rivieren naar zee. Dus hier krijg je zoiets:
Hoe meer water een product kost hoe minder er weggepompt hoeft te worden. Dan scheelt het juist energie. Op plekken waar er een watertekort is, zijn dit soort getallen wel interessant.

Het beste antwoord

Als je het afrond, zoals jij in je voorbeeld hebt aangegeven, dan is het één liter. Alleen even filteren/zuiveren en het is klaar voor consumptie. Er komt niet veel vuil uit.
jc54
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Je vergeet dat die pomp die het water uit de grond moet halen ook eerst gemaakt moest worden en daarbij kwam vast en zeker water aan te pas (reinigen machines, waterdrinkende fabrieksarbeiders, etc.), voorts moet die pomp vervoerd worden etc. Wat wel waar is, is dat al het water 'gerecycled' wordt.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
En degene die de pomp bedient drinkt water tijdens het werk, enzovoorts.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Je vergeet de energie die benodigd is om het pompstation te laten draaien etc. etc. Alles bijelkaar is het een dooddoener van de zogenaamde milieuclubjes, bangmakerij, het water dat gebruikt wordt gaat namelijk niet verloren, sterker nog voor vele dingen hoeft er zelfs geen gezuiverd water gebruikt te worden. Deze vergelijkingen van hoeveelheden water een product kost was om aan te tonen hoeveel water de geïndustrialiseerde landen gebruiken ten opzichte van landen in de Sahel.