als (witte) wijn ondrinkbaar wordt, verandert die dan altijd van kleur (bruinig)?

is er ook zoiets aan de gang bij rode wijn?

wijn wordt azijn: betekent dit dat (alle) alcohol wordt omgezet?

Toegevoegd na 18 uur:
ik vraag dit omdat ik onlangs een fles witte wijn - met een stevige kurk- openmaakte. zuur dus en lichtbruin van kleur.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Dranken
2.1K

Het beste antwoord

Wijn die in contact komt met zuurstof zal vanzelf in azijn veranderen. De naam azijn is daarmee al gerelateerd...vin aigre....wijn zuur....direct uit het Frans vertaald en in het Engels is het ook 'vinegar', daarvan afgeleid.
Zet maar eens een geopende fles witte wijn op een warm plekje. Indien alcohol met de Acetobacter-bacterie (die vanuit de natuur al in de lucht voorkomt) in contact komt, wordt de alcohol omgezet in azijn. Hij komt dus al via de lucht in de fles terecht, omdat de fles geopend is. Zoals je wellicht weet, zullen bacteriën zich bij warme temperaturen al snel vermeerderen en je zult dan al snel een laagje van hen zien drijven bovenop de wijn. Als je dit laagje ( vergelijk het met een moederkoek) zou voeden met zuurstof, kan je zelf op die manier azijn maken van een fles wijn. Je moet hem dan wel afdekken met een gaasje om er vliegjes uit te houden,

Het duurt wel even voor het echte azijn geworden is en het moet ook het liefst een droge wijn zijn die geen zwavel bevat. Die geeft het beste resultaat. Afhankelijk van de temperatuur, het alcoholgehalte en het jaargetijde kan het wel een half jaar duren voor de wijn echt lekker naar azijn ruikt en hij klaar is. Als je hem niet in een keer gebruikt, laat er dan altijd een laagje 'moederkoek' inzitten en doe er steeds een beetje wijn weer bij om deze koek te blijven voeden. Je kunt er ook wat uittappen, filteren en er kruiden of andere smaakmakers aan toevoegen. Laat dit in een schone fles dan zo'n 3 maanden op een donker plekje intrekken en haal de kruiden er dan uit, anders wordt de azijn zo wrang dat je hem weg moet gooien.

Tot slot; witte wijn zal altijd bruinig worden en ook rode wijn wordt donkerbruinig van kleur.
amc
8 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Je kan rode en witte azijn maken. Voor witte azijn alleen witte wijn gebruiken. Voor rode azijn kan je alles mengen (wit, rose, rood)
Alle acohol verdwijnt.