Hoelang zijn waterijsjes houdbaar?

Ik heb net 2 peren ijsjes op.
Die lagen al ik denk vanaf....ahum, de vorige zomer in het vriesvak.
Moet ik alvast op de wc gaan zitten of kon het nog makkelijk?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
28.6K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Water met pulp en veel suiker,
dat gaat afgesloten zonder vriezer al heel lang goed, in de vriezer al helemaal geen probleem.
(suiker werkt goed als conserveermiddel)
Antoni
8 jaar geleden
Perenijsjes (van Festini) die ik nu (al vele maanden) in de vriezer heb liggen, zijn volgens de gegevens op de doos nog houdbaar tot juli 2017. Dat soort waterijsjes zijn blijkbaar heel lang houdbaar. De houdbaarheidsdatum staan overigens niet op de aparte verpakking van zo'n ijsje, alleen op de doos waar er twaalf in zitten. Ik zou me geen zorgen maken, @Patcat.

Antwoorden (2)

Waterijs is maanden houdbaar in de vriezer
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Je hoeft je echt geen zorgen te maken bij waterijs.
Bij yoghurt-of roomijs is dit niet het geval...dit bevriest nooit zo door-en- door vanwege het hoge vetgehalte en zal dus al na een maand of 3 kunnen bederven.

We vriezen namelijk in omdat de micro-organismen die in voedingswaren zitten, niet van koude temperaturen houden. Ze stoppen met het voortplanten, maar zijn nog niet dood. Zodra de temperatuur weer hoger wordt, ontdooit het voedsel en de bacteriën/ micro-organismen worden weer wakker en beginnen zich weer voort te planten...zo ontstaat besmetting en bederf.

Een waterijsje komt niet eens toe aan ontdooien toe en vanwege het aanwezige hoge suikergehalte blijft het sowieso al lang geconserveerd.
Ziek zal je van veel te lang ingevroren voedsel niet snel worden, maar lekker en voedzaam is anders. De structuur verandert namelijk wel in de vriezer en langzaam zal zelfs een waterijsje ook droger en taaier worden als je het er veel langer dan een jaar in zou laten liggen ;-)
amc