Kan ik een kant en klare taartmix halveren om een kleinere taart te maken ?

Voor het recept heb ik een springvorm van 24 cm nodig. Wij zijn maar met 2 personen en nou zou ik graag een springvorm van 12 cm willen gebruiken. Zo zou ik deze .taartmix dus 2x kunnen maken

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Je kunt het rustig proberen, maar het kan gebeuren dat de verhoudingen niet kloppen, in een heel pak zit bijvoorbeeld een bepaalde hoeveelheid suiker, maar waar zit de suiker in het pak en hoe vis je de juiste hoeveelheid suiker eruit? Ik denk dat er weinig aan kan mislukken en dat het het proberen waard is, maar hou hier rekening mee.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Wiskundig zit je volledig fout. De halve diameter van iets nemen is NIET de halve inhoud van iets.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@crea Zo'n pak is toch zeker een mix van stoffen, nou zou idd een zwaardere stof lager kunnen liggen maar dat zou je met schudden kunnen oplossen.
HeerVoldemort
8 jaar geleden
Ik doe dat regelmatig met kant-en-klaar cake mix. Wij eten met ons tweeën zo'n grote cake niet in 1x op. Gaat prima. Ik zie niet in waarom dit met taart anders zou zijn. Als het meerdere zakjes zijn (bodem, taart en topping) gewoon elk zakje halveren. Met de weegschaal natuurlijk. Let op bij een zakje fruit topping deze is dan nog maar beperkt houdbaar. Bewaar de doos zodat je de volgende keer weet hoeveel melk e.d. je moet toevoegen (gehalveerd natuurlijk)
HeerVoldemort
8 jaar geleden
Je zou een kleinere springvorm kunnen gebruiken 18cm bv. Dan word de taart wat lager maar kun je altijd wat bredere stukken snijden.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
En iets korter in de oven en/of de temperatuur iets lager.
Dit is vooral afhankelijk van de dikte van de taart.

Antwoorden (2)

volgens mij kan dit prima. gewoon alles delen in 2 :-)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ja behalve dus de vorm...
Qua inhoud van de springvorm kom je niet goed uit. Als we even uitgaan van een springvorm die 5cm hoog is, dan is de inhoud van een vorm van 24cm:
π * r2 * h = π * 144 * 5 = 2,261 liter.

Een vorm van 12cm heeft dan een inhoud van:
π * 36 * 5 = 565 milliliter.

Een vorm van 12cm heeft dus ongeveer een kwart van de inhoud van een vorm van 24cm, dus niet de helft!
bamibal