Zijn voedingsstoffen moleculen zo dat 1 voedingsstof zoals 1 calorie 1 molecuul is?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Niet waarschijnlijk. Een volwassen mens eet zo'n 2000 tot 2500 calorieën per dag, dat zijn wel wat meer dan 2000 moleculen.

Antwoorden (2)

Nee, zeker niet.
De ene voedingsstof is de andere niet.
Suikers en vetten zijn er in honderden varianten, eiwitten in de miljarden.
Een calorie is de hoeveelheid warmte/energie die vrijkomt bij de "verbranding" van een bepaalde stof.
Voor een calorie verbrandingswaarde heb je sowieso pak hem beet 1.000.000.000.000.000.000.000 moleculen nodig
Reddie
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bedankt. Maar wat als je 1 zo'n molecuul hebt wat dus bijvoorbeeld een deel van een soort suiker is of een deel van een soort eiwit, kan je dat al een voedingsstof noemen (of een deel ervan) of is het een samenstelling van verschillende stoffen wat 1 eiwit maakt?
Nee, zo eenvoudig ligt dat niet. De verbrandingswaarden (calorische waarden) van verschillende voedingsstoffen verschillen onderling. De hoeveelheid calorieën die een voedingsstof opleveren, worden berekend aan de hand van het aantal grammen van die voedingsstof. Tegenwoordig is de term calorieën verouder en wordt gerekend met joules.
jc54