waarom blijft mijn bamboe snijplank ruiken naar knoflook?

Ik heb al heel lang geen knoflook op mijn snijplank gesneden, en hij is ook al vaker afgewassen. Maar als ik mijn broodje met zonnebloempit pasta van die plank eet, ruiken zelfs mijn broodjes naar knoflook, of iets van tomatensaus.. Wat te doen?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
6.5K

Antwoorden (2)

Wat goed tegen sterke geuren helpt, die in de snijplank zijn ingetrokken, is gewone heldere (witte) azijn. Maak de plank schoon met de pure azijn en niet verdund met water. Je kunt de azijn ook eerst even in laten trekken en dan goed heet afspoelen.

Maak de plank de volgende keer dat je weer uien/knoflook snijdt of hakt, de plank eerst nat met water. De geur zal dan niet in de poriën van het hout trekken.

Toegevoegd na 18 minuten:
Misschien een goede tip; Ikea heeft speciale olie die voedselbestendig is en een perfect onderhoudsmiddel is voor bamboe snijplanken. Een paar keer per jaar hiermee behandelen of insprayen is een aanrader, vooral bij onbehandeld hout. Uiteraard is de olie ook vaak te koop in andere keuken-/woonwinkels o.d.
amc
8 jaar geleden
Bamboe- en andere hoogwaardige houten snijplanken, kunt u het beste reinigen met zout en citroensap. Dit reinigt, ontsmet, en gaat geurtjes tegen. Ik strooi dan wat zout over mijn snijplank, knijp er een halve citroen bovenuit en 'scrub' dan met de halve citroen mijn snijplank schoon. Afwasmiddelen zijn doorgaans te agressief voor (bamboe)snijplanken, ik gebruik dat alleen een keer in de zoveel tijd als ik langdurig rauw vlees erop heb gesneden; maar nooit vaker dan 1x per maand.

Je snijplank kan je het best onderhouden door hem in te smeren met druivenpitolie (druivenpitolie omdat dit een natuurlijk product is die geen geur of smaak afgeeft op je snijplank). Zeker in het begin zal dit oliën regelmatig nodig zijn. Dit zorgt ervoor dat de snijplank minder het vocht opneemt van de producten die je erop snijd, wat weer zorgt voor bijvoorbeeld geen blijvende knoflooklucht; Na verloop van tijd zult u zien dat de snijplank minder olie opneemt, de snijplank raakt dan verzadigd. Dat is ook het moment dat het in principe niet meer uitmaakt of je vlees op een houten snijplank snijd, aangezien de vleessappen niet meer in het hout trekken en je het dus makkelijk kan reinigen.